Jak będąc młodą osobą znaleźć swoje miejsce na rynku pracy? To pytanie nurtuje wielu absolwentów uczelni, którzy stają przed wyzwaniem odnalezienia regularnego źródła dochodu. Proces ten wymaga zaangażowania, determinacji i ciągłego rozwoju. W czasach rosnącej konkurencji warto, aby osoby poszukujące pracy poznały siedem kluczowych sposobów, które pozwolą im wyróżnić się spośród innych i pokazać z jak najlepszej strony potencjalnemu pracodawcy.
W kontekście dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, postępującej technologizacji oraz rozwijającej się pracy zdalnej jest to szczególnie istotne. Jak zabłysnąć? Sprawdź kilka najważniejszych porad!
Naucz się rezyliencji
Pojęcie rezyliencji coraz częściej pojawia się we wszystkich aktualnych trendach kompetencyjnych. Oznacza adaptację do otoczenia, uodpornianie się, ale również plastyczność umysłu i odporność na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. W kontekście wyróżniania się na rynku pracy, rezyliencja może oznaczać umiejętność radzenia sobie z trudnościami, wytrwałość w poszukiwaniu właściwego dla siebie miejsca, dostosowanie do zachodzących zmian czy wykorzystywanie wyzwań jako szansy do rozwoju.
Rezylientny pracownik jest wartościową osobą dla potencjalnego pracodawcy. Potrafi skutecznie radzić sobie ze stresem i presją. Nie ulega panice, ale skutecznie planuje czas i zadania, dzięki czemu działa efektywnie. Osoby, które wezmą sobie do serca rozwijanie tej kompetencji, będą zmotywowane i pewne siebie w trudnych momentach, a w budowaniu relacji zawodowych i poszukiwaniu wsparcia w pracy z zespołem odnajdą sposób do rozwiązywania nawet najtrudniejszych wyzwań branżowych czy społecznych.
Opowiadaj o swoich zainteresowaniach w CV
Tworzysz aplikacje, piszesz bloga, a może świetnie odnajdujesz się w pracy wolontariackiej? Wszechstronność i otwartość na różne dziedziny może okazać się bardzo interesująca podczas rozmowy o pracę. Pozwoli odebrać Cię jako erudytę, osobę elastycznie reagującą na zmieniające się potrzeby, aktywnego działacza potrafiącego angażować wokół siebie społeczność. Otwartość umysłu i wielodyscyplinarność umożliwiają łatwiejsze dostosowanie się do różnorodnych zadań i ról.
Osoby z wieloma zainteresowaniami wnoszą nowe perspektywy i innowacyjne pomysły do swojej pracy. Łączenie różnych obszarów wiedzy może prowadzić do powstania rozwiązań, które wykraczają poza utarte schematy. Wreszcie szerokie zainteresowania wyszczególnione w CV mogą pomóc na w nawiązaniu kontaktu i znalezienie wspólnych tematów w trakcie interview z potencjalnym pracodawcą.
Rozwiń swoją markę osobistą w internecie
Rozwijając swoją markę osobistą w internecie, możesz zaimponować pracodawcom, pokazując im swoje profesjonalne podejście i doświadczenie w poruszaniu się w mediach społecznościowych. Profesjonalny i spójny wizerunek online może sprawić, że staniesz się bardziej interesującym kandydatem, zanim jeszcze spotkasz się na rozmowie kwalifikacyjnej. Media społecznościowe to idealne miejsce, żeby nie tylko ćwiczyć umiejętności miękkie i zaprezentować je w praktyce innym. Takie działania pozwalają poznać Twoją osobowość, ale także budują wizerunek zaangażowanego i odpowiedzialnego profesjonalisty na rynku pracy.
Wykaż się inicjatywą
Szukaj miejsc, gdzie możesz spotkać się ze swoim wymarzonym pracodawcą i zaprezentować swoją wiedzę i doświadczenie. Przedstaw się na targach branżowych czy targach pracy. Śledź najnowsze trendy w branży, ucz się nowych technologii i poszerzaj swoje horyzonty. Nie czekaj, aż zostaniesz poproszony o wykonanie pierwszego kroku. Zamiast tego aktywnie szukaj wyzwań i wychodź ze swojej strefy komfortu. Nie bój się inicjować nowych projektów, kontaktuj się w sprawie możliwości odbycia stażu, nawiązania współpracy i angażuj się w innowacyjne inicjatywy. Szukanie okazji do nawiązania kontaktu i zaprezentowania swoich osiągnięć pomoże Ci przyciągnąć uwagę rekruterów i pracodawców.
Mów o swoich sukcesach i stwórz profil na Linkedin
Mów o swoich sukcesach i osiągnięciach. Dziel się informacjami o projektach, które ukończyłeś, nagrodach, certyfikatach i innych wyróżnieniach zawodowych, które zdobyłeś na przełomie ostatnich lat. Doskonałym miejscem do tego będzie Linkedin, portal społecznościowy skupiający się na budowaniu kontaktów zawodowo-biznesowych. Tworząc tam swój profil, możesz zaprezentować swoją osobę, wykształcenie i dotychczasową ścieżkę kariery potencjalnym pracodawcom. Pamiętaj o regularnym aktualizowaniu profilu i udostępnianiu informacji o swoich postępach. Linkedin to środowisko, w którym warto aktywnie uczestniczyć w dyskusjach, udostępniać ciekawe artykuły i nawiązywać kontakty z profesjonalistami z branży. Wykorzystaj te możliwości.
Naucz się nowych formatów tworzenia CV
W cyfrowej erze nowych mediów i sztucznej inteligencji pojawia się coraz więcej możliwości do zaprezentowania swoich umiejętności. Bycie kreatywnym to jedna z najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości. Dlatego warto pomyśleć o alternatywnej do papierowej formie swojego CV. Stwórz infografikę lub wideo-CV. Zastanów się, czy możesz opowiedzieć o swoich umiejętnościach w formie podcastu, audiowizualnego wywiadu lub animacji. Do wielu z tych form autoprezentacji wystarczy jedynie smartfon lub laptop – nie musisz zaopatrzać się w profesjonalny i często drogi sprzęt. Do Twojej dyspozycji pozostaje wiele darmowych lub naprawdę niedrogich aplikacji i oprogramowań dostępnych w internecie.
Zdobywaj rekomendacje od poprzednich pracodawców
Dodanie rekomendacji do kreatywnego CV może być kolejnym doskonałym sposobem na wyróżnienie się na tle innych kandydatów. Będą one uwiarygadniać prezentowane informacje oraz Twoje osiągnięcia. Najprościej jest to zrobić właśnie przy wykorzystaniu Linkedin. Aplikacja pozwala na przekazanie informacji o wspólnej pracy zarówno Twoim kolegom, przełożonym, jak i klientom. Udostępnione w formie opisu wskazują najważniejsze obszary wspólnej pracy i osiągnięcia, które osoba rekomendująca u Ciebie ceni. Pamiętaj, że potencjalny nowy pracodawca, mając takie informacje, może dopytać się o interesujące go szczegóły po uzyskaniu od Ciebie zgody na bezpośredni kontakt z Twoim poprzednim pracodawcą.
To tylko kilka naszych propozycji. Na pewno możliwości wyróżnienia się na rynku pracy będzie coraz więcej, dlatego warto śledzić trendy i nieustannie monitorować dobre praktyki branżowe.
Źródła: