Firmy ekologiczne coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na polskim rynku. Twoja również może dołączyć do tego grona i nawet nie będzie to wymagało od Ciebie ogromnego wysiłku. Dzięki kilku prostym krokom zadbasz jednocześnie o swój biznes i naszą planetę. Ma to szansę wpłynąć pozytywnie na środowisko, ale też na sytuację wizerunkową oraz finansową Twojego przedsiębiorstwa.
Dlaczego firmy powinny dbać o środowisko?
Firmy ekologiczne głośno promują podejmowane przez siebie inicjatywy sprzyjające środowisku. Taka strategia rzeczywiście ma wiele zalet. Wyróżnić można trzy główne powody, udowadniające, że tego typu działania naprawdę mają sens.
Największą wartością jest oczywiście ochrona naszej planety. Jak możemy przeczytać w raporcie Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatycznych (IPCC), świat zmaga się ze skutkami wzrostu średnich temperatur, które będziemy odczuwać coraz silniej (także w Polsce). Co więcej, postępujące zmiany klimatu stanowią poważne zagrożenie dla dobrobytu człowieka i ekosystemów na Ziemi. Z uwagi na te fakty, każda ekologiczna firma działa dla dobra nas wszystkich.
Ekologiczny biznes niesie ze sobą również korzyści finansowe. Nie jest tajemnicą, że rozwiązania sprzyjające środowisku w dłuższej perspektywie są tańsze. Dzięki nim zatem masz szansę na zaoszczędzenie znacznych kwot. To z kolei może poprawić kondycję finansową Twojej firmy i pozwolić Ci na gromadzenie oszczędności czy inwestowanie.
Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt wizerunkowy. Firma ekologiczna ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji, która jeszcze nie zdążyła lub zignorowała trend eko. Raport ConQuest Consulting z 2022 roku wskazuje, że świadomość ekologiczna Polaków stale rośnie.
Biznes w ochronie środowiska. Jak możesz dbać o planetę?
O planetę i środowisko naturalne możesz dbać na wiele sposobów. Minimalizuj zanieczyszczenia, oszczędzaj energię i chroń drzewa, redukując zużycie papieru w firmie. Wprowadzaj rozwiązania mobilne i zdalne, zapewniając jednocześnie komfort swoim klientom. Poświęć też chwilę, by znaleźć sposób na ograniczenie powstawania odpadów i rozsądne wykorzystanie recyklingu. Ponadto mów głośno o tym, jak ważna jest ekologia firmy.Edukuj i pokazuj na swoim przykładzie, że troska o Ziemię leży w interesie nas wszystkich.
Inwestuj w odnawialne źródła energii
Zielony biznes pozwoli Ci na skuteczne uniknięcie ciągłych podwyżek cen prądu i gazu. Pozyskiwanie energii z wody, promieni słonecznych, wiatru czy biomasy to sposoby nie tylko na ochronę środowiska, ale także firmowego portfela. Myślisz przyszłościowo o swoim przedsiębiorstwie? Możesz liczyć na to, że w dłuższej perspektywie praktyki te pozwolą Ci na zaoszczędzenie satysfakcjonujących sum.
Firma przyjazna środowisku nie musi obawiać się tego, że inwestycja w odnawialne źródła energii przesadnie obciąży jej budżet. Zielony Kredyt Inwestycyjny pomaga bowiem w zakupie paneli fotowoltaicznych lub innych, zielonych rozwiązań. Dzięki niemu inwestycja szybko się spłaca, a nowa technologia zaczyna na siebie zarabiać.
Wykorzystaj energooszczędne urządzenia
W bardzo wielu przypadkach ekologia firmyto przede wszystkim świadome podejście do prowadzenia biznesu. Warto zwrócić uwagę na to, aby kupować lodówki i inne urządzenia oznaczone jako energooszczędne. To kolejny ukłon w stronę naszej planety, a jednocześnie sposób na zmniejszenie comiesięcznych rachunków.
Producenci i usługodawcy, korzystający z własnych lokali, często generują wysokie koszty. Zdarza się, że wynika to m.in. z korzystania z nieekologicznych urządzeń. Niejednokrotnie inwestycja w ich wymianę na nowsze i energooszczędne wersje szybko się spłaca. Potem natomiast zaczyna generować oszczędności.
Wymień flotę na eko-pojazdy
Niektórym przedsiębiorcom wydaje się, że wyłącznie biznes związany z ekologią w bezpośredni sposób ma realny wpływ na środowisko. Na korzyść Ziemi może jednak działać każda firma, która podejmie kroki w tym kierunku. Jedną z proekologicznych ścieżek dla biznesu jest inwestycja w eko-pojazd, emitujący mniej zanieczyszczeń.
Na rynku są firmy, które wymianę floty na samochody elektryczne czy hybrydowe uczyniły jednym ze swoich największych atutów. Pokazują w ten sposób swoim klientom, że – podobnie jak oni – troszczą się o środowisko. Jednocześnie oszczędzają ogromne kwoty na paliwie, którego ceny zdecydowanie nie działają na korzyść właścicieli aut z klasycznym napędem.
Ogranicz papier i przejdź na e-faktury
Ekologia w firmie to w znacznej mierze działanie u podstaw. Zapewne z wielu stron docierają do Ciebie komunikaty, by ograniczać zużycie papieru i chronić drzewa. Wprowadzenie tego planu w życie jest łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać! Przejście na e-faktury przynosi też dodatkowe korzyści.
Firmy ekologiczne decydują się na wiele wygodnych rozwiązań, takich jak np. terminal płatniczy SoftPos. Z jego pomocą wyślesz faktury bezpośrednio na maile swoich klientów. Co więcej, kupujący może je pobrać od razu poprzez zeskanowanie. To znaczna oszczędność czasu i pieniędzy, których nie tracisz na wysyłkę dokumentów. Przy okazji dbasz też o naszą planetę.
Ułatwiaj płatności mobilne z terminalem
Rozwiązania wspomagane dostępem do internetu, takie jak płatności mobilne z terminalem, sprzyjają ochronie środowiska. To kolejny sposób na ochronę zielonych płuc Ziemi, a przy tym krok do znacznego zwiększenia komfortu klientów.
Raport Mastercard New Payment Index 2022 pokazał, że w 2021 roku połowa Polaków skorzystała w ciągu ostatnich 12 miesięcy z różnych form cyfrowych płatności. Co więcej, aż 96% respondentów deklarowało, że prawdopodobnie zrobi to również w przyszłości. Ekologiczna firmama szansę zatem wyjść naprzeciw tym trendom i potrzebom klientów.
Wykorzystuj recykling
Recykling jest często niedocenianym rozwiązaniem, w którym drzemie ogromny potencjał. Firma ekologiczna może wykorzystać go na kilka sposobów. W zależności od branży mowa tu np.:
- używaniu materiałów z recyklingu przy produkcji,
- wykorzystywaniu opakowań z recyklingu do wysyłki produktów,
- oddawaniu do recyklingu zużytych materiałów.
To oczywiście tylko niektóre z możliwości. Ekologiczny biznes przybiera różne formy, możesz więc potencjał recyklingu indywidualnie dostosować do potrzeb swojej działalności.
Bierz udział w edukacji
Aktywność i widoczność przedsiębiorcy w danym sektorze działa na jego korzyść. Angażuj się zatem w akcje promujące tematy związane z ochroną środowiska. Ekologia w firmie to nie tylko inwestycje i ruchy biznesowe. To także edukacja i umiejętność przekazywania wartości, na których Ci zależy.
Pokaż swoim klientom, że jesteś zaangażowany w kwestie środowiskowe i ekologia firmy jest dla Ciebie ważna. Inicjatywy ekologiczne nie tylko będą zwiększać świadomość społeczeństwa, ale też zapewnią Ci pozytywny PR.
Nie marnuj!
Według danych GUS, w 2021 roku przeciętny Polak wytworzył średnio 358 kg śmieci. Zaledwie 26,7% odpadów trafiło do recyklingu, a co najgorsze, wynik ten nie wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem. Firmy ekologiczne mogą jednak walczyć z tą sytuacją we własnym zakresie.
W Twoim zakładzie tworzonych jest wiele produktów, które się marnują? Jeśli są zdatne do użytku, przemyśl ich oddanie lub sprzedaż po niższej cenie, by nie marnować surowców. Tak właśnie robi prawdziwa, ekologiczna firma. Jednocześnie daje dobry przykład – zarówno innym biznesom w branży, jak i swoim klientom.
Ekologia w firmie się opłaca
Działania sprzyjające środowisku są powszechnie promowane i popularyzowane. Decyduje się na nie coraz więcej biznesów, podchodzących jednak do tematu na wiele rozmaitych sposobów. Ekologia firmy może bowiem opierać się na najróżniejszych strategiach działania.
Inwestuj w rozwiązania energooszczędne oraz mobilne. Myśl o recyklingu, nie marnuj surowców i minimalizuj ilość zanieczyszczeń wysyłanych do środowiska. Część z tych działań wymaga wydania pewnych środków na nowe urządzenia czy pojazdy. Inne natomiast są całkowicie darmowe, a wdrożenie ich w życie wymaga jedynie zaangażowania i chęci.
W obu przypadkach opłaci Ci się to na wielu poziomach. Firmy ekologiczne nie tylko poprawiają komfort życia nas wszystkich. Jednocześnie przyciągają do siebie wartościowych klientów i działają na korzyść własnego wizerunku. Ponadto wszystkie inwestycje nie tylko szybko się spłacają, ale nawet same zaczynają na siebie zarabiać. Nie ma więc na co czekać – czas stać się eko-firmą!
Bibliografia:
- https://report.ipcc.ch/ar6/wg2/IPCC_AR6_WGII_FullReport.pdf
- https://www.conquest.pl/wp-content/uploads/2022/06/Raport-Dlaczego-ekologia-dyktuje-warunki-dzialania-duzych-firm.pdf
- https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2022/wrzesien/mastercard-new-payment-index-2022-pokolenie-z-i-millenialsi-najbardziej-otwarci-na-innowacyjne-finanse/
- https://samorzad.pap.pl/kategoria/srodowisko/polacy-wytwarzaja-coraz-wiecej-smieci-wskaznik-recyklingu-bez-zmian