Podsumowania
Początek roku to w większości korporacji oraz dużych firm czas dokonywania podsumowań, zestawień i ocen rocznych. Większość z nas kiedy myśli o skojarzeniach ze słowem „ocena” przypomina sobie swoje szkolne doświadczenia. Ocena i ewaluacja zazwyczaj nie kojarzy się nam pozytywnie – mamy w pamięci wezwanie do tablicy, stres, próbę przypomnienia sobie odpowiedzi, a na koniec – ocenę, etykietkę. Mniej lub bardziej dla nas łaskawą…. I po niej chwila ulgi…aż do następnego wezwania do tablicy.
Cel i założenie tego procesu w firmach jest jednak zupełnie inny niż etykietowanie. To czas na stop-klatkę. To chwila przeznaczona na przemyślenie, co zadziało się w poprzednim okresie, określenie kierunku dalszego działania oraz rozmowę z przełożonym o wzajemnych potrzebach i oczekiwaniach co do dalszej współpracy. Potraktuj spotkanie jako dobrą okazję – szansę i możliwość porozmawiania o tematach, na które nie ma zazwyczaj czasu w codziennym ferworze pracy.
Informacja zwrotna
Jeżeli jedna osoba powie ci, że jesteś koniem, to się tym nie przejmuj. Jeżeli dwie – spójrz w lustro. Jeżeli trzy, to kup sobie siodło.” (Przysłowie amerykańskie).
Potraktuj informację zwrotną jak prezent, który może Ci pomóc w rozwoju. Badania firmy konsultingowej Zenger Folkman pokazują, że 72% badanych określiło korygującą informację zwrotną od szefa jako największe wsparcie w karierze. W części organizacji możliwe jest otrzymanie informacji nie tylko od przełożonego, ale także od współpracowników. Skorzystaj z tej opcji jak najszerzej. Każdy z nas ma mocne i słabe strony – feedback od osób, które z Tobą współpracują może Ci pomóc dostrzec elementy, które są bardzo istotne dla innych we współpracy z Tobą. Taka indywidualna informacja może wskazać Ci obszary, na których powinieneś się skoncentrować w najbliższym czasie a także zdiagnozować Twoje silne strony, na których możesz oprzeć swoją dalszą karierę.
Przygotowanie do rozmowy
Efekt rozmowy będzie prawdopodobnie mocno wpływał na Twoją rzeczywistość zawodową przez kolejny rok, warto więc poświecić czas na przygotowanie do tego spotkania. Jeżeli nie komunikujesz swoich potrzeb przełożonemu, nie dajesz mu możliwości ich spełnienia – miej jednak także w pamięci otaczającą Cię rzeczywistość biznesową. Na przykład: jeżeli chciałbyś, aby pracodawca sfinansował interesujące Cię szkolenie, to zastanów się, w jaki sposób możesz powiązać swoje oczekiwania z interesami firmy. Im lepiej będziesz potrafił przedstawić obustronne korzyści, tym większą masz szansę na zrealizowanie swoich planów.
Przygotowując się do spotkania przeanalizuj kilka obszarów:
I. ZADANIA
Jakie działania podejmowałeś w poprzednim roku? Na jakie cele, efekty umawiałeś się ze swoim przełożonym na ten okres? Czy udało się je osiągnąć? Jeżeli tak, to co wpłynęło na osiągnięcie sukcesu, co będziesz chciał kontynuować w kolejnym roku? Jeżeli miały miejsce niepowodzenia, zastanów się jak do nich doszło, czego się nauczyłeś i co następnym razem zrobisz inaczej. Czy brałeś udział w projektach lub dodatkowych zadaniach? Czym się możesz pochwalić? Z czego jesteś dumny, co się udało? Co było Twoim największym osiągnięciem?
II. TALENTY
Co uważasz za swoje mocne strony? W czym jesteś bardzo dobry? Co przychodzi Ci naturalnie, co lubisz robić, co sprawia Ci radość? Do jakiego typu zadań masz naturalny talent? Czego dowiedziałeś się o sobie realizując ubiegłoroczne zadania? Jak możesz wykorzystać swoje silne strony w kolejnym roku? Jak Twoje silne strony mogą Ci pomóc długoterminowo i jak możesz sprawić, aby te słabsze nie wpływały na obniżenie rezultatów?
III. CELE
Zastanów się nad planami na kolejny rok. Być może w ramach puli zadań realizowanych przez Twój zespół któreś szczególnie Ci odpowiadają – porozmawiaj ze swoim przełożonym czy mógłbyś zająć się ich realizacją w nadchodzącym okresie. Co pomogłoby Ci w realizacji zadań? Zastanów się także nad krótszą i dalszą perspektywą swojego rozwoju zawodowego. Które kompetencje chciałbyś rozwijać w kolejnym okresie? Jak chcesz to zrobić? Zweryfikuj ze swoim przełożonym czy i jak firma może Cię wesprzeć w planach Twojego rozwoju zawodowego.
Nowe możliwości
Nowy rok to nowe możliwości. Zmiana celów czy sposobu działania w trakcie roku są zazwyczaj dużo trudniejsze, niż dokonanie tego na początku roku, czy to z powodów finansowych, czy organizacyjnych. Wykorzystaj tę szansę dobrze przygotowując się do spotkania podsumowującego. Pamiętaj, że zarówno Tobie, jak i Twojemu przełożonemu zależy, aby kolejny rok był Waszym wzajemnym sukcesem.