Jak budować wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie?

image
CAsfera.pl
04.04.2025 r.
Czas czytania: 7 min
arrow-up

Czy Twoja firma działa na rzecz lokalnej społeczności? Czy angażuje się w akcje edukacyjne, ekologiczne, dba o dobrostan pracowników? Uwzględnij w strategii swojej działalności CSR (Corporate Social Responsibility), aby stać się firmą odpowiedzialną społecznie. W ten sposób nie tylko poprawisz wizerunek marki, ale też zyskasz lojalność pracowników oraz zainteresowanie klientów i inwestorów. Zobacz, jak opracować strategię CSR i dlaczego to się opłaca!

Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu? 

CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli inaczej odpowiedzialność przedsiębiorstw za wpływ wywierany na społeczeństwo. Celem działań CSR jest etyczne i przejrzyste postępowanie, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, obowiązującym prawem oraz z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy.

Aby uporządkować wiedzę na temat CSR, eksperci z 99 krajów tworzący Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ISO) opublikowali normę ISO 26000. Jest to praktyczny przewodnik dla firm określający obszary, na których powinna skoncentrować się firma odpowiedzialna społecznie.

Główne obszary CSR to:

  • odpowiedzialność filantropijna (działalność społeczna i charytatywna) – programy ekologiczne, programy dla dzieci i młodzieży, inwestycje, wolontariat pracowniczy, edukacyjne kampanie społeczne – związane z charakterem działalności i branżą;
  • odpowiedzialność etyczna (działalność zgodna z zasadami etyki) – działalność zgodnie z przyjętymi systemami zarządzania – system zarządzania jakością ISO 9000, system zarządzania środowiskowego System ISO 14000, zarządzanie odpowiedzialnością społeczną SA 8000, zarządzanie łańcuchem dostaw;
  • odpowiedzialność prawna (działalność zgodna z przepisami prawa) – znakowanie produktów (ekologiczne i społeczne) z przejrzystymi informacjami o ich składzie.

Oprócz działań CSR zewnętrznych ważne są też wewnętrzne, czyli skoncentrowane na pracownikach. Firma społecznie odpowiedzialna może proponować pracownikom programy podnoszące kwalifikacje, programy integracyjne i benefity, np. elastyczne godziny pracy.

Dlaczego warto tworzyć firmę odpowiedzialną społecznie?

Jest wiele korzyści z przyjęcia i realizowania strategii CSR. Możemy podzielić je na ekonomiczne, pracownicze, otoczenia społecznego, wizerunkowe, środowisko. Do najważniejszych zalicza się:

  • poprawa wizerunku firmy;
  • lepsze wykorzystanie kapitału ludzkiego i majątku trwałego;
  • ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko;
  • wzrost poziomu BHP i kultury pracy;
  • zwiększenie szans na pozyskanie dotacji;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki;
  • wzrost zadowolenia i lojalności pracowników, dzięki m.in. dodatkowej opiece medycznej czy możliwościom rozwoju;
  • prestiż wśród klientów i partnerów;
  • poprawa kultury organizacyjnej;
  • popularyzacja idei proekologicznych, racjonalne gospodarowanie odpadami, ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.

Odpowiedzialność społeczna biznesu przynosi korzyści na wielu płaszczyznach. Większość z nich ma wpływ także na wizerunek firmy oraz wysokość jej dochodów dzięki zdobywaniu nowych klientów.

Przykłady działań CSR

Działania CSR mogą być bardzo szerokie i odnoszące się do wielu aspektów życia. Jednak warto, aby ich tematyka była spójna z działalnością firmy. Trzeba zatem skoncentrować się na tym, czego oczekują interesariusze i jaki wpływ na otoczenie – ludzi i środowisko – chcemy wywrzeć.

Jednym z przykładów działań CSR jest Microsoft, który rozwija Polską Dolinę Cyfrową i przeszkolił w ramach inicjatywy ponad 400 tysięcy osób, głównie specjalistów IT czy przedstawicieli biznesu.

Inne przykłady:

  • Credit Agricole: w myśl swojego motta „Codziennie działamy na rzecz klientów i społeczeństwa” rozwijamy zieloną bankowość, w tym Zielony Kredyt Inwestycyjny i dbamy o środowisko, np. rezygnując z plastiku i włączając się w akcję #mniejplastiku.
  • Volkswagen Poznań: od 2014 roku realizuje strategię CSR i wdraża zasady społecznej odpowiedzialności biznesu – wprowadza dla pracowników Tydzień Zdrowia czy ergocoaching, korzysta z zamkniętych obiegów wody itd.

Jakie działania z zakresu CSR może podejmować Twoja firma? Zastanów się, w jakich obszarach czujesz się pewnie oraz jakim zapleczem i budżetem na działania CSR dysponujesz. Rozważ także, czy chcesz działać lokalnie, czy globalnie; na rzecz ludzi, zwierząt, a może środowiska.

Pamiętaj, aby w planowaniu strategii CSR skupić się na tym, w co wierzysz – autentyczność i zaangażowanie to podstawa. A oto przykładowe tematy, w które możesz się zaangażować:

  • wdrażanie innowacji;
  • pozytywny wpływ na ochronę środowiska;
  • szkolenia i rozwój pracowników, programy pracownicze;
  • poprawa BHP;
  • udogodnienia dla osób niepełnosprawnych;
  • współpraca naukowa, gospodarcza;
  • działania na rzecz lokalnej społeczności;
  • kampanie społeczne;
  • sponsoring.

Nie wystarczy tylko zacząć działać w ramach CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu należy jeszcze odpowiednio komunikować, budując pozytywny PR. Public relations, czyli kształtowanie i podtrzymywanie wizerunku, można prowadzić np. w social mediach.

Jak stworzyć strategię CSR w swojej firmie?

Stworzenie strategii CSR to podstawa, aby firma stała się odpowiedzialna społecznie. Do jej wdrożenia warto zainspirować się cyklem Deminga, który obejmuje:

  1. Planowanie – zaplanuj działania lokalne, z jakimi chcesz wyjść do społeczności. Pomyśl o programach wsparcia, edukacji, zaangażuj w nie dzieci, młodzież dorosłych.
  2. Działanie – wdrażaj rozwiązania i zmiany, które mają przybliżyć Cię do realizacji strategii CSR. Zrób to poprzez inwestycje o pozytywnym wpływie na środowisko, zrównoważone zarządzanie surowcami, wdrażanie ekologicznych technologii itd.
  3. Sprawdzanie – kontroluj przebieg akcji, które inicjujesz lub współorganizujesz. Sprawdzaj wyniki zbiórek, weryfikuj, czy cele zostały spełnione (np. czy przygotowane paczki trafiły tam, gdzie miały trafić).
  4. Wykonanie – zmiany wprowadzaj w taki sposób, aby nie być gołosłownym. Wdrażaj usprawnienia. Niech Twój CSR nie będzie jednorazowym zrywem, lecz długofalową strategią, która pomoże w budowie wizerunku i sprzedaży.

Na początku skup się na jednej, maksymalnie dwóch inicjatywach. Gdy lepiej zrozumiesz, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu, będziesz Ci łatwiej rozwinąć strategię CSR o kolejne aspekty.

Pamiętaj o tym, aby Twoje cele były mierzalne. Zakładaj sobie realne terminy i wyniki możliwe do osiągnięcia (np. ile konkretnie nowych drzew zasadzą pracownicy, w jakim czasie ograniczyć produkcję plastiku i o ile itd.) Działania powinny służyć nie tylko otoczeniu, ale też Tobie, przynosząc konkretne korzyści.

Ograniczenia w zakresie podejmowania działań CSR 

Wydaje Ci się, że CSR nie jest dla Ciebie, że Cię na to nie stać, że nie wiesz, czym jest CSR i jak wdrożyć go w swojej firmie? Odpowiadamy na najczęstsze obiekcje i rozterki przedsiębiorców:

  • brak świadomości pracowników i pracodawców – można zainwestować w szkolenia lub uzyskać wsparcie ekspertów z zewnątrz, którzy pomogą opracować i wdrożyć strategię CSR;
  • traktowanie CSR jako działań przypadkowych – CSR powinien być zaplanowany i realizowany zgodnie z przyjętą strategią. Nie działaj ad hoc, ale planuj. Jednocześnie pozostań elastyczny i reaguj na aktualną sytuację na świecie (i potrzeby z nią związane);
  • złe zrozumienie CSR – zanim zaczniesz, dowiedz się, czym jest CSR i na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu;
  • generowanie dodatkowych kosztów – potraktuj CSR nie tylko jako wydatek, ale też inwestycję;
  • obawa i opór przed zmianą strategii – zmiany w firmie są potrzebne, aby ta nieustannie się rozwijała i budowała przewagę konkurencyjną;
  • przekonanie, że CSR się nie opłaca – firma społecznie odpowiedzialna może cieszyć się przywilejami i popularnością, może być doceniana i chętniej wybierana przez klientów, a to zwiększa jej zyski;
  • traktowanie CSR jako domeny wyłącznie dużych firm – dopasuj skalę działań CSR do swoich możliwości personalnych, budżetowych. Nawet niewielkie akcje mają duże znaczenie!

Firma odpowiedzialna społecznie – możesz taką prowadzić

Wizerunek przedsiębiorstwa składa się z wielu elementów, a CSR jest jednym z nich. Społeczna odpowiedzialność w biznesie, czyli działanie na rzecz ludzi i środowiska z myślą o własnych zyskach (materialnych i niematerialnych) pozwala budować silną, stabilną markę.

Zainwestuj czas i środki w działania CSR. Odpowiedzialność społeczna firm to coś, co wykorzystasz w komunikacji marki, pozyskiwaniu dotacji czy klientów. Działaj tak, aby dbać o otoczenie i w etyczny sposób zarządzać personelem. Podniesiesz w ten sposób nie tylko morale pracowników, ale i własne dochody.

Źródła:

https://news.microsoft.com/pl-pl/2023/02/15/microsoft-przeszkolil-blisko-411-tysiecy-osob-z-kompetencji-cyfrowych/

https://www.credit-agricole.pl/mniejplastiku/ekologiczne-zaangazowanie-credit-agricole

https://www.volkswagen-poznan.pl/upload/elfinder/PDF-ogolne/odpowiedzialnosc/strategia/Zrownowazony_rozwoj_i_odpowiedzialny_biznes_broszura.pdf

https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/

https://www.parp.gov.pl/csr

Komentarze

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Zobacz także

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie