Czy Twoja firma działa na rzecz lokalnej społeczności? Czy angażuje się w akcje edukacyjne, ekologiczne, dba o dobrostan pracowników? Uwzględnij w strategii swojej działalności CSR (Corporate Social Responsibility), aby stać się firmą odpowiedzialną społecznie. W ten sposób nie tylko poprawisz wizerunek marki, ale też zyskasz lojalność pracowników oraz zainteresowanie klientów i inwestorów. Zobacz, jak opracować strategię CSR i dlaczego to się opłaca!
Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?
CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli inaczej odpowiedzialność przedsiębiorstw za wpływ wywierany na społeczeństwo. Celem działań CSR jest etyczne i przejrzyste postępowanie, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, obowiązującym prawem oraz z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy.
Aby uporządkować wiedzę na temat CSR, eksperci z 99 krajów tworzący Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ISO) opublikowali normę ISO 26000. Jest to praktyczny przewodnik dla firm określający obszary, na których powinna skoncentrować się firma odpowiedzialna społecznie.
Główne obszary CSR to:
- odpowiedzialność filantropijna (działalność społeczna i charytatywna) – programy ekologiczne, programy dla dzieci i młodzieży, inwestycje, wolontariat pracowniczy, edukacyjne kampanie społeczne – związane z charakterem działalności i branżą;
- odpowiedzialność etyczna (działalność zgodna z zasadami etyki) – działalność zgodnie z przyjętymi systemami zarządzania – system zarządzania jakością ISO 9000, system zarządzania środowiskowego System ISO 14000, zarządzanie odpowiedzialnością społeczną SA 8000, zarządzanie łańcuchem dostaw;
- odpowiedzialność prawna (działalność zgodna z przepisami prawa) – znakowanie produktów (ekologiczne i społeczne) z przejrzystymi informacjami o ich składzie.
Oprócz działań CSR zewnętrznych ważne są też wewnętrzne, czyli skoncentrowane na pracownikach. Firma społecznie odpowiedzialna może proponować pracownikom programy podnoszące kwalifikacje, programy integracyjne i benefity, np. elastyczne godziny pracy.
Dlaczego warto tworzyć firmę odpowiedzialną społecznie?
Jest wiele korzyści z przyjęcia i realizowania strategii CSR. Możemy podzielić je na ekonomiczne, pracownicze, otoczenia społecznego, wizerunkowe, środowisko. Do najważniejszych zalicza się:
- poprawa wizerunku firmy;
- lepsze wykorzystanie kapitału ludzkiego i majątku trwałego;
- ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko;
- wzrost poziomu BHP i kultury pracy;
- zwiększenie szans na pozyskanie dotacji;
- zwiększenie rozpoznawalności marki;
- wzrost zadowolenia i lojalności pracowników, dzięki m.in. dodatkowej opiece medycznej czy możliwościom rozwoju;
- prestiż wśród klientów i partnerów;
- poprawa kultury organizacyjnej;
- popularyzacja idei proekologicznych, racjonalne gospodarowanie odpadami, ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Odpowiedzialność społeczna biznesu przynosi korzyści na wielu płaszczyznach. Większość z nich ma wpływ także na wizerunek firmy oraz wysokość jej dochodów dzięki zdobywaniu nowych klientów.
Przykłady działań CSR
Działania CSR mogą być bardzo szerokie i odnoszące się do wielu aspektów życia. Jednak warto, aby ich tematyka była spójna z działalnością firmy. Trzeba zatem skoncentrować się na tym, czego oczekują interesariusze i jaki wpływ na otoczenie – ludzi i środowisko – chcemy wywrzeć.
Jednym z przykładów działań CSR jest Microsoft, który rozwija Polską Dolinę Cyfrową i przeszkolił w ramach inicjatywy ponad 400 tysięcy osób, głównie specjalistów IT czy przedstawicieli biznesu.
Inne przykłady:
- Credit Agricole: w myśl swojego motta „Codziennie działamy na rzecz klientów i społeczeństwa” rozwijamy zieloną bankowość, w tym Zielony Kredyt Inwestycyjny i dbamy o środowisko, np. rezygnując z plastiku i włączając się w akcję #mniejplastiku.
- Volkswagen Poznań: od 2014 roku realizuje strategię CSR i wdraża zasady społecznej odpowiedzialności biznesu – wprowadza dla pracowników Tydzień Zdrowia czy ergocoaching, korzysta z zamkniętych obiegów wody itd.
Jakie działania z zakresu CSR może podejmować Twoja firma? Zastanów się, w jakich obszarach czujesz się pewnie oraz jakim zapleczem i budżetem na działania CSR dysponujesz. Rozważ także, czy chcesz działać lokalnie, czy globalnie; na rzecz ludzi, zwierząt, a może środowiska.
Pamiętaj, aby w planowaniu strategii CSR skupić się na tym, w co wierzysz – autentyczność i zaangażowanie to podstawa. A oto przykładowe tematy, w które możesz się zaangażować:
- wdrażanie innowacji;
- pozytywny wpływ na ochronę środowiska;
- szkolenia i rozwój pracowników, programy pracownicze;
- poprawa BHP;
- udogodnienia dla osób niepełnosprawnych;
- współpraca naukowa, gospodarcza;
- działania na rzecz lokalnej społeczności;
- kampanie społeczne;
- sponsoring.
Nie wystarczy tylko zacząć działać w ramach CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu należy jeszcze odpowiednio komunikować, budując pozytywny PR. Public relations, czyli kształtowanie i podtrzymywanie wizerunku, można prowadzić np. w social mediach.
Jak stworzyć strategię CSR w swojej firmie?
Stworzenie strategii CSR to podstawa, aby firma stała się odpowiedzialna społecznie. Do jej wdrożenia warto zainspirować się cyklem Deminga, który obejmuje:
- Planowanie – zaplanuj działania lokalne, z jakimi chcesz wyjść do społeczności. Pomyśl o programach wsparcia, edukacji, zaangażuj w nie dzieci, młodzież dorosłych.
- Działanie – wdrażaj rozwiązania i zmiany, które mają przybliżyć Cię do realizacji strategii CSR. Zrób to poprzez inwestycje o pozytywnym wpływie na środowisko, zrównoważone zarządzanie surowcami, wdrażanie ekologicznych technologii itd.
- Sprawdzanie – kontroluj przebieg akcji, które inicjujesz lub współorganizujesz. Sprawdzaj wyniki zbiórek, weryfikuj, czy cele zostały spełnione (np. czy przygotowane paczki trafiły tam, gdzie miały trafić).
- Wykonanie – zmiany wprowadzaj w taki sposób, aby nie być gołosłownym. Wdrażaj usprawnienia. Niech Twój CSR nie będzie jednorazowym zrywem, lecz długofalową strategią, która pomoże w budowie wizerunku i sprzedaży.
Na początku skup się na jednej, maksymalnie dwóch inicjatywach. Gdy lepiej zrozumiesz, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu, będziesz Ci łatwiej rozwinąć strategię CSR o kolejne aspekty.
Pamiętaj o tym, aby Twoje cele były mierzalne. Zakładaj sobie realne terminy i wyniki możliwe do osiągnięcia (np. ile konkretnie nowych drzew zasadzą pracownicy, w jakim czasie ograniczyć produkcję plastiku i o ile itd.) Działania powinny służyć nie tylko otoczeniu, ale też Tobie, przynosząc konkretne korzyści.
Ograniczenia w zakresie podejmowania działań CSR
Wydaje Ci się, że CSR nie jest dla Ciebie, że Cię na to nie stać, że nie wiesz, czym jest CSR i jak wdrożyć go w swojej firmie? Odpowiadamy na najczęstsze obiekcje i rozterki przedsiębiorców:
- brak świadomości pracowników i pracodawców – można zainwestować w szkolenia lub uzyskać wsparcie ekspertów z zewnątrz, którzy pomogą opracować i wdrożyć strategię CSR;
- traktowanie CSR jako działań przypadkowych – CSR powinien być zaplanowany i realizowany zgodnie z przyjętą strategią. Nie działaj ad hoc, ale planuj. Jednocześnie pozostań elastyczny i reaguj na aktualną sytuację na świecie (i potrzeby z nią związane);
- złe zrozumienie CSR – zanim zaczniesz, dowiedz się, czym jest CSR i na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu;
- generowanie dodatkowych kosztów – potraktuj CSR nie tylko jako wydatek, ale też inwestycję;
- obawa i opór przed zmianą strategii – zmiany w firmie są potrzebne, aby ta nieustannie się rozwijała i budowała przewagę konkurencyjną;
- przekonanie, że CSR się nie opłaca – firma społecznie odpowiedzialna może cieszyć się przywilejami i popularnością, może być doceniana i chętniej wybierana przez klientów, a to zwiększa jej zyski;
- traktowanie CSR jako domeny wyłącznie dużych firm – dopasuj skalę działań CSR do swoich możliwości personalnych, budżetowych. Nawet niewielkie akcje mają duże znaczenie!
Firma odpowiedzialna społecznie – możesz taką prowadzić
Wizerunek przedsiębiorstwa składa się z wielu elementów, a CSR jest jednym z nich. Społeczna odpowiedzialność w biznesie, czyli działanie na rzecz ludzi i środowiska z myślą o własnych zyskach (materialnych i niematerialnych) pozwala budować silną, stabilną markę.
Zainwestuj czas i środki w działania CSR. Odpowiedzialność społeczna firm to coś, co wykorzystasz w komunikacji marki, pozyskiwaniu dotacji czy klientów. Działaj tak, aby dbać o otoczenie i w etyczny sposób zarządzać personelem. Podniesiesz w ten sposób nie tylko morale pracowników, ale i własne dochody.
Źródła:
https://www.credit-agricole.pl/mniejplastiku/ekologiczne-zaangazowanie-credit-agricole
https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/