Dołącz do grupy Wyzwanie Oszczędzanie na FB
Chowamy przed sobą pieniądze, kochamy promocje i chętnie rozmawiamy z dziećmi o finansach. Tych i innych ciekawostek dowiesz się z najnowszych badań* Credit Agricole.
Oszczędzanie
Credit Agricole od kilku lat regularnie bada postawy Polaków związane z oszczędzaniem i zarządzaniem finansami. Najnowsze wyniki badań pokazują, że świadomość potrzeby oszczędzania jest duża, ale rzadko przekłada się na aktywne działanie. Powszechne jest przekonanie, że trudno oszczędzać tyle, ile by się chciało (65 proc.), mimo że aż 64 proc. Polaków, dobrze ocenia swoją sytuację finansową.
Tym razem w badaniu respondenci odpowiadali również, co oznacza dla nich oszczędzać. Co ciekawe, oszczędzanie rzadko kojarzy się z pomnażaniem pieniędzy (37 proc.). Respondenci raczej mówią o kupowaniu taniej (64 proc.). Lubimy też przed sobą chować pieniądze – robi tak co drugi Polak. Przelewamy je na dodatkowe lub rzadziej używane konto bankowe, czasem chowamy do skarbonki albo w inne, mniej dostępne miejsce.
– Chowanie przed sobą pieniędzy można porównać do chowania przed sobą słodyczy. Jeśli nie mamy ich pod ręką, nie sięgamy po nie. To ciekawa i nieoczywista strategia oszczędzania, ale jak pokazują badania – dość powszechna – mówi Katarzyna Kierzkowska, managerka do spraw badań i analiz rynku.
Inne popularne metody na oszczędzanie Polaków to: korzystanie ze zniżek i promocji (robi tak 79 proc. Polaków), sprzedawanie zużytych sprzętów czy ubrań (55 proc.), a także naprawianie zepsutych produktów zamiast kupowania nowych (75 proc.).
Zarządzanie oszczędnościami
Niestety wciąż jesteśmy pasywni, jeśli chodzi o zarządzanie oszczędnościami: tylko 14 proc. Polaków przeniosło je na bardziej opłacalny produkt w swoim banku. Dodatkowo nie jesteśmy skorzy do ryzyka. Blisko ¾ Polaków woli mniej zarobić, ale mieć pewność, że nie straci zainwestowanych pieniędzy.
Bardzo dobrą tendencją jest fakt, iż aktualnie chętnie poruszamy z dziećmi kwestie pieniędzy i wprowadzamy je w świat finansów – robi to blisko 74 proc badanych. Niestety w przeszłości nie był to standard – większość osób nie miało takich rozmów z rodzicami lub ich nie pamięta, wyjątkiem jest najmłodsze pokolenie – Z.
Od 2020 r. Credit Agricole prowadzi kampanię „Wyzwanie Oszczędzanie” i zachęca Polaków do mądrego gospodarowania domowym budżetem i skuteczniejszego oszczędzania. W ramach kampanii bank zbudował siedmiotysięczną społeczność na Facebooku, która gromadzi najlepsze praktyki dotyczące mądrego gospodarowania pieniędzmi. Dołącz do grupy #WyzwanieOszczedzanie na profilu Facebook!
*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2024 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=2084, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.
Tagi: