X

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć zyski firmy?

Zastanawiasz się jak pozyskać klienta, zwiększyć zyski i rozwinąć swoją firmę? To jedne z największych wyzwań, przed którymi staje przedsiębiorca. Generowanie leadów pozwala biznesowi poszerzać zakres wpływów i walczyć o pozycję lidera na rynku. Jakie działania musisz podjąć, aby znaleźć się na szczycie?

Lead generationto określenie dobrze znane w świecie marketingu. Kryje się pod nim proces, zmierzający do pozyskiwania danych kontaktowych nowych, potencjalnych konsumentów. Dotarcie do nich stwarza szansę na lojalizację – pozyskanie stałego klienta. To z kolei skuteczny sposób na rozwój marki i zwiększanie zysków.

Dlaczego aktywne pozyskiwanie klientów jest tak ważne?

Dobrze przemyślana i zorganizowana promocja firmy jest niezwykle istotna. W pierwszym półroczu 2021 roku firmy wydały 2,9 mld zł tylko na reklamy w internecie [1]. Po dodaniu do tego działań offline okazuje się, że rynek ten jest naprawdę gigantyczny. Związane jest to natomiast z jego imponującymi możliwościami.

Pozyskiwanie leadów jest ważne zarówno w przypadku nowej, jak i doświadczonej firmy. Pozwala przede wszystkim na budowę przewagi konkurencyjnej. Zaniedbanie aktywnego pozyskiwania klientów może prowadzić z kolei do spadku zysków z prowadzonej działalności.

Wyraźnie da się zaobserwować tu zasadę zgodną z powiedzeniem „kto się nie rozwija, ten się cofa”. Firmy powtarzające te same strategie i rezygnujące z poszukiwań nowych metod prospectingu, mają problem z docieraniem do nowych odbiorców. Z czego to wynika?

Jak łatwo się domyślić, pozyskiwanie nowych klientów w głównej mierze opiera się na docieraniu do kolejnych grup odbiorców. Powtarzające się komunikaty – nawet przemyślane i zgodne z misją czy wizją firmy – z czasem nasycą dany segment rynku. Mówiąc dosłowniej, skończą się osoby, które mogłyby być potencjalnie zainteresowane Twoim produktem czy usługą w takiej formie, w jakiej jest prezentowana.

Budowanie wizerunku firmy i dbanie o komunikację zewnętrzną jest równie ważne. By jednak przynosiło efekty, musi trafić na podatny grunt. Metody pozyskiwania klientów w Twojej firmie powinny być więc stale rozwijane, przy zachowaniu podstawowych i najważniejszych reguł, spójnych z charakterem przedsiębiorstwa. Tylko wtedy trafią do osób, które będą mogły przekonać.

Skuteczne metody pozyskiwania klientów

Jak pozyskać nowych klientów? Metod i sposobów jest bardzo wiele. Mowa tu zarówno o działaniach w internecie, jak i offline – darmowych oraz płatnych. Nie każda z nich natomiast sprawdzi się w Twojej firmie. Spośród nich warto więc wybrać te, które będą najskuteczniejsze dla Ciebie.

Podstawową kwestią jest opracowanie skutecznej strategii komunikacji marki. Dzięki temu wszystkie działania Twojego przedsiębiorstwa będą tworzyły spójną całość. To fundament, na którym możesz zacząć budować i rozwijać dalszy proces pozyskiwania klienta.

Pozyskiwanie klientów przez internet

Na rynku znajdziesz dziesiątki skutecznych strategii i narzędzi e-marketingowych. Podstawą jest stworzenie profesjonalnej strony internetowej przedsiębiorstwa. Dzięki niej potencjalni odbiorcy będą mogli łatwo się z Tobą skontaktować. Poznają też produkty czy usługi, które oferujesz.

Pozyskiwanie klientów przez internet jest możliwe także dzięki content marketingowi. To strategia obejmująca wiele różnych działań. Postrzegaj ją jako tworzenie i zarządzanie treściami w różnym formacie, które są wartościowe dla użytkowników. W ten sposób masz szansę zainteresować potencjalnych odbiorców, przyciągnąć ich do siebie i przekonać do podjęcia określonych działań.

Aktywne pozyskiwanie klientów to także bezpośrednia komunikacja z odbiorcą. Służyć mogą do tego social media, jak i np. e-mail marketing. Generowanie leadówsprzedażowychw takiej formie może być nawet bezpłatne. Wystarczy, że wykorzystasz do tego odpowiednie narzędzia pozwalające na gromadzenie „baz odbiorców”. Świetnie nadają się do tego np. grupy na Facebooku.

W XXI wieku strategia pozyskiwania klientów może być realizowana z zastosowaniem specjalistycznych programów i narzędzi. Z ich pomocą zaplanowane przez Ciebie działania marketingowe mogą zostać w znacznym stopniu zautomatyzowane. Dzięki temu ich przeprowadzanie jest szybsze, tańsze oraz (niejednokrotnie) skuteczniejsze. Mowa tu o programach pomagających np. w:

  • badaniach ankietowych,
  • analizie zbieranych danych,
  • prowadzeniu komunikacji z odbiorcami,
  • automatyzowaniu procesu obsługi klientów.

Płatne kampanie

Jednym z najpopularniejszych sposobów na to, jak skutecznie pozyskać klienta, jest zorganizowanie płatnej kampanii reklamowej. W ten sposób możesz dość precyzyjnie określić, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć. To natomiast da Ci idealną okazję, aby przekonać ich do zakupu Twojego produktu lub skorzystania z usługi.

Ta forma pozyskiwania leadów sprzedażowychobecna jest w różnych mediach. Może dotyczyć mediów społecznościowych i wyszukiwarek internetowych, ale też radia, telewizji czy gazet. Płatne kampanie marketingowe przybierają najróżniejsze formy. Promować w nich możesz własną stronę WWW, konkretny produkt, usługę czy promocję. Grunt to przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta na jak najdłuższy czas.

Polecenia

Pozyskiwanie klientówto nie tylko skuteczna i aktywna reklama produktów. To także praca nad wizerunkiem własnej marki i pozytywnym postrzeganiem jej w branży czy przestrzeni społecznej. Zadbaj o to, aby Twoja firma cieszyła się dobrą opinią. W ten sposób stanie się wiarygodna w oczach nowych, potencjalnych odbiorców. Zrobić to możesz na kilka sposobów.

Przedsiębiorcy „z polecenia” cieszą się znaczną popularnością. Wszyscy lubimy korzystać z usług firm, o których dobrze wypowiadają się inni. Właśnie dlatego jedną ze strategii lead generation jest stosowanie marketingu szeptanego. Polega on na promowaniu firmy przez użytkowników w taki sposób, by wyglądało to na „spontaniczne” polecenie. Obecnie marketing szeptany najczęściej jest realizowany w internecie, np. w mediach społecznościowych.

Nie bez znaczenia jednak są też realne opinie i recenzje wystawiane nam przez zadowolonych klientów. Szukając dla siebie rozwiązania idealnego, pewnie wielokrotnie przeglądałeś komentarze i czytałeś, jak dany produkt sprawdził się u innych. Walcz więc o pozyskiwanie leadów, zadowalając obecnych odbiorców. Im więcej z nich będzie skłonnych polecić Cię dalej, tym większa szansa na intensywny rozwój firmy.

Współprace i akcje specjalne

Jak pozyskiwać leady w bardziej oryginalny sposób? Zrób wokół swojej marki hałas i spraw, by stała się widoczna. Idealnie do tego nadają się akcje specjalne i unikatowe rozwiązania, wychodzące poza internet. Sprawdzić się tu może np. organizacja branżowego eventu, wydarzenia kulturalnego czy nawiązanie współpracy z innymi znanymi firmami. To wzmocni Twoją wiarygodność i pokaże klientom, że też masz wiele do zaoferowania.

Logo Twojej firmy, często pojawiające się w przestrzeni publicznej, zapisze się w pamięci odbiorców. Jak zdobyć klienta w ten sposób w praktyce? Grunt to wykazywać się aktywnością. Możesz zainwestować w gadżety firmowe, stworzyć własne stoisko w środku miasta czy organizować konkursy. Ludzie będą mieli szansę wygrać atrakcyjne nagrody, a Ty będziesz mógł poprosić ich o podanie danych kontaktowych. Wykorzystaj je w następnym kroku, aby nawiązać solidniejszą nić porozumienia i zdobyć nowego klienta.

Sprawdź także: Promocja firmy – dlaczego jest tak ważna i jak wypromować swój biznes?

Jak pozyskać pierwszych klientów w swojej firmie?

Wiedza na temat tego, jak pozyskiwać leady, ważna jest zarówno dla osób już rozwijających swoją działalność, jak i tych, których firma dopiero wchodzi na rynek. Zdobycie pierwszych klientów bywa problematyczne, bo jeszcze nie wiesz dokładnie, kogo zainteresuje Twój produkt lub usługa. Właśnie dlatego tak istotne jest podejmowanie tylko przemyślanych działań.

Proces generowania leadów warto rozpocząć od zbudowania profili osób, które mogą stać się przyszłymi klientami Twojej firmy. Od tego punktu zacznij. Oszacuj, jaka jest ich gotowość do zakupu i szansa na to, że wybiorą właśnie Ciebie. Zrób to jeszcze zanim przejdziesz do promocji i sprzedaży. Pomoże Ci to w przygotowaniu zoptymalizowanej oferty i strategii, minimalizujących straty oraz nieudane transakcje.

Istotną kwestią jest też zadbanie o spójny wizerunek firmy. Od razu określ wartości, którymi zamierzasz się kierować i stwórz profesjonalną stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych. Jak pozyskasz klienta dzięki temu? Zwiększysz w ten sposób szansę na generowanie leadów wśród osób podzielających Twoje spojrzenie na świat. Jasno zakomunikujesz, co jest ważne dla Twojej firmy, a jednocześnie udostępnisz potencjalnym odbiorcom łatwą formę kontaktu.

Jak zdobyć klienta bez bazy kontaktów i doświadczenia, czyli dla zupełnie nowej firmy? Możesz zaproponować mu coś unikatowego, co da Ci przewagę nad doświadczoną konkurencją. Jest wiele pomysłów na lead magnets, które pozwolą Ci stworzyć bazę kontaktów. Wybierz takie, które nie nadszarpną już na początku Twojego budżetu, a jednocześnie mogą być atrakcyjne dla przyszłych kontrahentów.

Wiele młodych firm decyduje się od razu na podjęcie zorganizowanych działań marketingowych. Może być to płatna kampania lub inne działania promocyjne w określonych mediach. Spójny wizerunek, działanie w wielu miejscach jednocześnie i jasny cel sprawią, że szybko potencjalni odbiorcy Cię zauważą. Następnie musisz ich przekonać do skorzystania z oferty, a potem do regularnego wracania do Ciebie. Gdy do tego dołączysz atrakcyjne ceny lub zachęcające promocje, pozyskiwanie leadównie będzie aż tak trudnym zadaniem.

Strategia pozyskiwania klientów to ciągły proces

Generowanie leadów opiera się na stworzeniu profilu potencjalnego klienta. Im lepiej to zrobisz, tym skuteczniejsze będą późniejsze kampanie. Dotarcie do właściwych osób to większa szansa na wysoki zwrot z inwestycji w działania marketingowe. Stwórz spójne zasady komunikacji, dostosowane do odbiorcy. Spraw, by wszystkie jej elementy były ze sobą zgrane. Dzięki temu w przyszłości klienci na pierwszy rzut oka będą w stanie rozpoznać Twoją markę.

Sposobów na pozyskiwanie klientówsą dziesiątki. Mowa tu zarówno o strategiach online, jak i offline. Samodzielnie musisz określić, które będą najlepsze dla Twojej firmy. Wybierz te, dzięki którym biznes ma szansę najwięcej zyskać. Stwórz przemyślaną strategię lead generationi konsekwentnie ją realizuj, dopóki będzie przynosić dobre efekty.

Nie zapominaj, że pozyskiwanie nowych klientów to proces, o który trzeba dbać cały czas. Nawet najlepsza taktyka w końcu straci na skuteczności. Właśnie dlatego kwestia ta musi być bezustannie rozwijana i udoskonalana. To zapewni Twojej firmie stały przypływ nowych odbiorców i dobre warunki do rozwoju.

Na koniec pamiętaj o tym, jak ważne jest budowanie i utrzymywanie długofalowych relacji z klientami. O wiele bardziej opłacalne jest dbanie o wiernego odbiorcę niż walka o nowego. Warto robić wszystko, by stale podnosić standardy obsługi użytkowników i dostosowywać się do ich potrzeb. Dzięki temu nie tylko utrzymasz ich przy sobie, ale też przyciągniesz nowe osoby.

Bibliografia:

[1] https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/rynek-reklamy-internetowej-w-polsce-szaleje-firmy-w-2021-roku-wydaly-na-nia-2-9-mld-zlotych-261651