Jak rozliczać działalność internetową?

image
CAsfera.pl
19.03.2025 r.
Czas czytania: 7 min
arrow-up

Wyobraź sobie, że zaczynasz sprzedawać ręcznie wykonaną przez siebie ceramikę przez Instagram. Początkowo to tylko hobby, ale z czasem zaczynasz zarabiać coraz więcej. Czy musisz zakładać firmę? Jak rozliczyć dochody? Wiele osób, które zarabia online, zastanawia się nad tymi samymi kwestiami. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i pokażemy, jak legalnie prowadzić działalność w internecie.

Działalność internetowa a obowiązki podatkowe

  • działalność gospodarcza, jeśli prowadzisz ją w sposób zorganizowany i ciągły,
  • działalność nierejestrowana, jeśli Twoje przychody nie przekraczają określonego progu,
  • przychody z innych źródeł, np. w przypadku sprzedaży jednorazowej czy przychodów z programów partnerskich.

Każda z tych form działalności wiąże się z określonymi obowiązkami podatkowymi i rozliczeniowymi.

Rejestracja działalności internetowej

Działalność nierejestrowana

Jeśli dopiero zaczynasz i Twoje przychody są niskie, możesz prowadzić działalność nierejestrowaną. Nie wymaga ona zgłoszenia w CEIDG, ale nadal podlega opodatkowaniu – dochód rozliczasz w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36.

Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które testują swój pomysł na biznes. Jednak należy pamiętać, że przekroczenie określonego progu dochodowego zobowiązuje do rejestracji działalności. Od stycznia 2025 roku limit przychodów dla działalności nierejestrowanej wynosi 3499,50 zł.

Kiedy konieczna jest rejestracja działalności gospodarczej?

W momencie, gdy Twoje dochody przekroczą ten limit, masz obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej w CEIDG w ciągu 7 dni. Zwlekanie z tym może skutkować konsekwencjami podatkowymi, dlatego warto monitorować swoje przychody i przygotować się na rejestrację zawczasu. Poza tym, jeśli nawiązujesz stałe współprace, posiadasz stałych klientów i generujesz znaczące zyski, fiskus może uznać Twoją działalność za gospodarczą, nawet jeśli jej formalnie nie zarejestrowałeś. W takich przypadkach Urząd Skarbowy może wymagać uregulowania zaległych podatków i składek ZUS, dlatego warto monitorować swoje przychody i zadbać o terminową rejestrację działalności.

Rejestracja działalności wymaga wyboru kodu PKD odpowiadającego Twojej działalności oraz decyzji o formie opodatkowania.

Formy opodatkowania działalności internetowej

Skala podatkowa (PIT 12% i 32%)

  • Podstawowa forma opodatkowania dla działalności gospodarczej.
  • 12% podatku do dochodu 120 000 zł, powyżej tej kwoty 32%.
  • Możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu.
  • Możliwość skorzystania z ulg, np. ulgi na dziecko czy wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

Podatek liniowy (19%)

  • Stała stawka 19% niezależnie od wysokości dochodów.
  • Możliwość odliczenia kosztów, ale brak kwoty wolnej od podatku i ulg.
  • Korzystne dla osób z wysokimi dochodami, które nie korzystają z ulg.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

  • Stawki zależą od rodzaju działalności: np. 8,5% dla usług, 15% dla działalności reklamowej, 3% dla handlu.
  • Brak możliwości odliczania kosztów, co sprawia, że jest to korzystne dla osób o niskich kosztach działalności.
  • Ryczałt wymaga prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów.

Karta podatkowa

  • Dostępna dla nielicznych branż.
  • Podatek określany indywidualnie przez urząd skarbowy.

Podatek VAT i sprzedaż w internecie

W zależności od skali działalności oraz rodzaju świadczonych usług lub sprzedawanych produktów, obowiązek rejestracji do VAT może być wymagany lub opcjonalny. Warto dobrze zrozumieć zasady jego funkcjonowania, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji podatkowych.

Czy muszę być VAT-owcem?

Zanim zaczniesz sprzedawać pierwsze produkty lub usługi, sprawdź w ustawie o podatku VAT listę towarów i usług, które objęte są obowiązkiem rejestracji do VAT. Są to m.in. komputery, urządzenia elektryczne, usługi jubilerskie czy prawnicze. Jeżeli charakter Twojej działalności nie jest uwzględniony na tej liście, to przysługuje Ci zwolnienie z VAT.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli ich roczne obroty nie przekraczają 200 000 zł. Oznacza to, że dopóki nie przekroczysz tego limitu, nie masz obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT.

VAT OSS

Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi na rynki zagraniczne, w szczególności do krajów Unii Europejskiej, musisz zwrócić uwagę na dodatkowe limity. W przypadku sprzedaży dla osób fizycznych w UE obowiązuje limit 42 000 zł rocznie.

Do momentu jego przekroczenia sprzedaż traktowana jest jako krajowa, ale po jego przekroczeniu musisz stosować stawkę VAT kraju, do którego wysyłasz towary, oraz konieczna jest rejestracja do VAT OSS (One Stop Shop). Jest to uproszczona procedura rozliczania podatku VAT dla sprzedaży transgranicznej, dzięki której nie musisz rejestrować się do VAT w każdym kraju, do którego sprzedajesz swoje towary czy usługi. Rozliczasz podatek VAT w Polsce, a następnie jest on przekazywany do odpowiednich państw członkowskich.

Obowiązki VAT-owca

Jeżeli Twoja działalność wymaga rejestracji do VAT, wiąże się to z szeregiem obowiązków administracyjnych.

Każdy VAT-owiec musi wystawiać faktury VAT dla swoich klientów oraz prowadzić dokładną ewidencję sprzedaży i zakupów, które są podstawą do obliczania należnego podatku. Rejestry te służą do prawidłowego składania deklaracji VAT oraz obliczania kwoty podatku należnego i naliczonego.

Przedsiębiorca zobowiązany jest do składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Deklaracja VAT-7 dotyczy podatników rozliczających się miesięcznie, natomiast VAT-7K przeznaczona jest dla tych, którzy rozliczają się kwartalnie. Wybór formy rozliczenia zależy od preferencji przedsiębiorcy oraz jego obrotów. Ważne jest, aby dotrzymywać terminów składania deklaracji, ponieważ opóźnienia mogą skutkować karami finansowymi.

Rejestracja do VAT UE – kiedy jest obowiązkowa?

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że kupowanie reklam na Facebooku, Instagramie czy Google, a nawet korzystanie z płatnych narzędzi graficznych, takich jak Canva w wersji premium, może wiązać się z dodatkowymi obowiązkami podatkowymi. Jeśli zamawiasz tego typu usługi od firm z siedzibą poza Polską, z punktu widzenia prawa dokonujesz importu usług, co oznacza konieczność rozliczenia VAT-u w Polsce. Co więcej, obowiązek rejestracji do VAT UE dotyczy zarówno czynnych podatników, jak i przedsiębiorców zwolnionych z VAT.

Aby uniknąć problemów z fiskusem, musisz zatem posiadać NIP-UE i dokonać rejestracji do VAT-u europejskiego. Jeśli w Polsce jesteś zwolniony z VAT, zagraniczny dostawca usług powinien wystawić Ci fakturę ze stawką 0%, a obowiązek rozliczenia podatku spada na Ciebie. Czynni podatnicy VAT raportują takie transakcje w pliku JPK, natomiast przedsiębiorcy zwolnieni muszą złożyć deklarację VAT-9M i samodzielnie odprowadzić należny podatek do Urzędu Skarbowego.

Jak rozliczać dochody z działalności internetowej?

Prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów

  • W przypadku działalności gospodarczej konieczne jest prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) lub uproszczonej ewidencji dla ryczałtowców.
  • Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną również mają obowiązek prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży.
  • Warto prowadzić dokładną dokumentację, by móc odliczyć koszty uzyskania przychodu.

Dokumentowanie sprzedaży

  • Sprzedaż internetowa wymaga dokumentowania transakcji, np. wystawiania faktur czy paragonów.
  • W przypadku sprzedaży przez platformy (np. Etsy, Allegro) warto archiwizować raporty sprzedażowe.
  • Jeśli sprzedajesz cyfrowe produkty, musisz pamiętać o prawidłowym wystawianiu faktur zgodnie z przepisami VAT.

Opłacanie składek ZUS

  • Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, musisz opłacać składki ZUS.
  • Na start możesz skorzystać z „ulgi na start” (przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenie społeczne) lub małego ZUS-u.
  • Po zakończeniu okresu ulgowego konieczne jest opłacanie pełnych składek.

Rozliczanie działalności internetowej w Polsce wymaga znajomości przepisów podatkowych i systematyczności w prowadzeniu dokumentacji. Wybór odpowiedniej formy opodatkowania, terminowe składanie deklaracji oraz dbałość o ewidencję przychodów to kluczowe elementy, które pozwolą uniknąć problemów z fiskusem.

Jeśli masz wątpliwości, warto skonsultować się z biurem rachunkowym, które pomoże zoptymalizować rozliczenia i uniknąć błędów. Dzięki temu możesz skupić się na rozwijaniu swojej działalności online w pełni legalnie i bez zbędnego stresu.

Źródła:

https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00120

https://www.ifirma.pl/blog/obowiazek-rejestracji-jako-podatnik-vat-ue

https://www.ifirma.pl/blog/jak-rozliczyc-sprzedaz-przez-internet

Komentarze

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Zobacz także

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie