Robienie zakupów online to już prawie codzienność. Przez internet możesz zamówić ubrania, kosmetyki, dodatki do domu, upominki dla bliskich, sprzęt elektroniczny… Wszystko, co tylko przyjdzie Ci do głowy! Warto jednak ostrożnie podchodzić do e-zakupów, gdyż oszustów w sieci nie brakuje. Jak nie paść ich ofiarą i wykryć fałszywy sklep internetowy?
W ciągu miesiąca takich fałszywych sklepów może powstać nawet kilkaset. Zazwyczaj działają przez tydzień lub dwa i nagle znikają… wraz z Twoimi pieniędzmi. Nieuczciwi sprzedawcy, którzy nigdy nie wysyłają opłaconego przez Ciebie produktu, to nie jedyne zagrożenie. Sporo internetowych sklepów, pod przykrywką sprzedaży towaru, próbuje wyłudzić hasła do banku po to, by wyczyścić Twoje konto ze zgromadzonych tam środków.
Zwiększoną aktywność oszustów można zaobserwować w okresie świąt lub sezonowych promocji. Banery reklamowe sklepów pojawiają się w naszych mediach społecznościowych czy na ulubionych stronach i blogach, które przeglądamy. Kuszą niższymi cenami, specjalnymi kuponami rabatowymi, wyprzedażami albo komunikatami, że zostały już tylko ostatnie sztuki. Kto z nas chociaż raz w życiu nie uległ podobnym sztuczkom marketingowym?
Oczywiście, nie wszystkie sklepy, które nęcą promocjami i zniżkami, będą próbowały Cię naciągnąć. Jednak przed sfinalizowaniem zakupu warto sprawdzić kilka detali, aby mieć pewność, że wysyłasz pieniądze do wiarygodnego sklepu, a produkt na pewno do Ciebie dotrze.
Zanim dokonasz zakupu online, zwróć uwagę na kilka rzeczy.
Podejrzanie niskie ceny
Ceny tych samych produktów o połowę niższe niż w innych sklepach? I to jeszcze tych drogich, markowych rzeczy? Znaczna obniżka cen czasami może przyćmić zdrowy rozsądek. Powinieneś jednak zachować czujność. Budzące wątpliwość promocje lub zaniżone ceny mogą świadczyć nie tylko o podróbce, ale również o fałszywym e-sklepie. Do myślenia powinny dać Ci także ceny podane netto oraz niejasne informacje o kosztach wysyłki lub ich brak.
Brak lub niepełne dane o sklepie
W zakładce „Kontakt” na stronie internetowej sklepu powinieneś bez problemu znaleźć takie informacje, jak adres firmy, numer telefonu, a także numer NIP lub KRS. Uczciwy sprzedawca dba o to, by tego typu dane były dla klientów łatwo dostępne i przejrzyste.
Brak obecności w rejestrach
Powyższe informacje możesz zweryfikować w publicznych rejestrach, np. KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) czy EBR (Europejski Rejestr Działalności Gospodarczej). Według przepisów prawa sprzedaży online mogą dokonywać również osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej – wtedy nie znajdziesz ich w rejestrach. Jednak bez problemu rozpoznasz, czy masz do czynienia z rękodzielnikiem sprzedającym swoje wyroby np. za pośrednictwem mediów społecznościowych czy z firmą kreującą się na profesjonalny sklep internetowy. W tym drugim przypadku brak danych w rejestrach powinien wzbudzić Twoje podejrzenia.
Brak informacji o RODO, polityki prywatności lub regulaminu sklepu
Aby sklep internetowy działał zgodnie z prawem, obowiązkowo powinien posiadać regulamin i politykę prywatności, a w niej jasne i przejrzyste informacje o ochronie oraz przetwarzaniu danych osobowych. Brak któregoś z tych elementów to sygnał, że sklep nie dopełnił wszystkich formalności, a Ty nie masz pewności, czy Twoje dane będą przechowywane w bezpieczny sposób.
Brak szyfrowania na stronie i certyfikatu SSL
Zanim dokonasz płatności w danym sklepie, zwróć uwagę, czy połączenie na stronie jest szyfrowane i posiada certyfikat SSL. Jeżeli tak, obok adresu URL znajdziesz ikonę kłódki. Klikając w kłódkę, możesz łatwo sprawdzić, jaka jednostka i dla kogo wydała dany certyfikat.
Aktywność w mediach społecznościowych
Obecność w mediach społecznościowych to obecnie podstawa prowadzenia biznesu. Zwróć uwagę, jak często dany sklep coś publikuje, kiedy był ostatnio aktywny na swoich profilach oraz kiedy pojawił się pierwszy wpis. Sygnałem alarmującym może być kilkuletni okres zupełnego braku aktywności i nagłe jej wznowienie. Wśród oszustów częstą praktyką jest przejmowanie porzuconych i zapomnianych domen.
Negatywne opinie klientów
Przed dokonaniem zakupu dobrym nawykiem jest sprawdzenie w internecie opinii o danym sklepie. Przejrzyj recenzje wystawione w mediach społecznościowych, Google lub na forach internetowych. Negatywne opinie i komentarze świadczące o oszustwie będą wyraźnym sygnałem, aby zakupy zrobić gdzie indziej.
Niedozwolone klauzule w regulaminie sklepu
Kupując online, możesz natknąć się na zapisy w sklepowych regulaminach naruszające przysługujące Ci prawa konsumenta. Przykładowo: wymóg, aby towar został zwrócony w oryginalnym opakowaniu, brak odpowiedzialności sklepu za opóźnienia w dostawie czy zapis o przesyłce na ryzyko nabywcy – tego typu praktyki są niedozwolone. Nawet jeżeli zamówiony produkt do Ciebie trafi, a z konta nie zniknie kwota większa, niż powinna, warto być wyczulonym również na inne, nieuczciwe zachowania sprzedawców.
Sprawdź listę podejrzanych sklepów internetowych
Jeżeli dany e-sklep budzi Twoje wątpliwości, sprawdź listę podejrzanych sklepów internetowych, np. prowadzoną przez serwis Legalniewsieci.pl. Na liście znajdują się nie tylko aktualizowane na bieżąco adresy fałszywych sklepów, ale również tych, które prowadzą handel podrobionym towarem.
Choć robienie zakupów online ma wiele plusów – jest szybciej, łatwiej i wygodniej, a do tego zyskujesz możliwość nabycia trudno dostępnych produktów – nie lekceważ zagrożeń czyhających w sieci. Zwracaj uwagę na wszystkie alarmujące sygnały, a internetowi oszuści nie będą mieli z Tobą szans!
Źródła:
https://business.trustedshops.pl/blog/jak-rozpoznac-falszywy-sklep-internetowy/
https://www.aptusshop.pl/sklepy_internetowe/klauzule_niedozwolone.php