Dlaczego niektórzy ludzie są tak zafascynowani swoją pracą, podczas gdy inni jedynie odhaczają kolejne dni, a praca to dla nich żmudny obowiązek? Tajemnica tkwi w satysfakcji zawodowej.
Satysfakcja zawodowa to nie tylko kwestia wysokiej pensji. To głębokie przekonanie, że nasza codzienna praca ma sens i jest zgodna z tym, kim jesteśmy, oraz poczucie, że każdego dnia robimy coś ważnego – nie tylko dla siebie, ale także dla innych. Satysfakcjonująca praca pozwala nam się rozwijać, zdobywać nowe umiejętności i realizować własne pasje. Jednocześnie daje nam poczucie, że przyczyniamy się do czegoś większego i sprawia, że rośniemy wewnętrznie dzięki wykonywanym zadaniom.
Większość Polaków nie odczuwa satysfakcji zawodowej
Niestety wielu pracowników doświadcza momentów, kiedy ta satysfakcja zawodowa maleje. Badania satysfakcji z 2023 roku, realizowane przez firmę consultingową Leanpasion.pl i firmę Openfield, wskazują, że w ubiegłym roku zaledwie 26 proc. osób czerpało satysfakcję z pracy – to o 22 proc. mniej niż w 2022 roku.
Niska satysfakcja zawodowa prowadzi w konsekwencji do frustracji i obniżenia wydajności. Dlatego warto zwrócić uwagę na czynniki wpływające na utratę satysfakcji zawodowej i zapoznać się z sposobami jej podtrzymania – zarówno z perspektywy pracowników, jak i pracodawców.
Atmosfera w miejscu pracy kluczem do satysfakcji pracowników
Najczęściej obniżenie satysfakcji zawodowej związane jest z negatywną atmosferą w miejscu pracy. Ma nią wpływ presja i przeciążenie zadaniami, które przyczyniają się do konfliktów, nieporozumień i braku współpracy między zespołami.
Przyczyna złej atmosfery pracy wynika też z niedostatecznej komunikacji i braku jasno określonych celów, które w efekcie prowadzą do dezorientacji i braku motywacji wśród pracowników. Wreszcie brak satysfakcji zawodowej może być również skutkiem monotonii w wykonywanych obowiązkach oraz braku motywacji i dopasowania rosnących umiejętności i doświadczenia danego pracownika do powierzonych zadań.
Jak więc jako pracownik możesz zadbać o swoją satysfakcję zawodową?
- Bierz sprawy w swoje ręce. Zdefiniuj, jakie cele chcesz osiągnąć w swojej karierze i jakie projekty Cię interesują. Nie podejmiesz działania, jeżeli nie wiesz, w jakim kierunku chcesz iść. Skonsultuj się z działem HR w sprawie dostępnych szkoleń i projektów w Twojej firmie oraz zapytaj, jak możesz do nich dołączyć.
Szybkie zmiany na rynku powodują, że w wielu firmach są oferowane różne formy rozwoju poprzez upskilling (podnoszenie kompetencji) i reskilling (zdobywanie nowych umiejętności). Uczestnicząc w tych projektach, masz szansę podnosić kompetencje i poznawać nowe obszary działań, które mogą Cię zainteresować.
- Komunikuj się ze swoim przełożonym. Regularnie rozmawiaj ze swoim szefem na temat swoich celów zawodowych, postępów i ewentualnych problemów. Dąż do zdobycia konstruktywnego feedbacku, który pomoże Ci się rozwijać. Poproś go o wsparcie w znalezieniu nowych ścieżek rozwoju dla siebie.
- Buduj swoją samoświadomość. Poznaj swoje talenty i preferencje przy pomocy np. testów psychologicznych. Dzięki temu będziesz mógł lepiej wykorzystać swój potencjał i celować w odpowiednie dla siebie zadania.
Jedną z możliwości jest poznanie swoich talentów w ramach testów Gallupa. Warto też dowiedzieć się więcej na temat swojego sposobu myślenia i działania w ramach testu FRIS. Istnieją również testy opisujące Twoje predyspozycje w zakresie komunikacji czy preferowanych interakcji społecznych.
Uzyskując wiedzę w tym zakresie, możesz jeszcze lepiej ukierunkować swoją ścieżkę rozwoju zawodowego i uniknąć rozczarowań, że nowy „projekt marzeń”, do którego się dostałeś, frustruje Cię lub nie potrafisz podołać wymaganiom z niego wynikającym.
Utrzymywanie satysfakcji zawodowej nie leży jedynie po stronie pracownika. Również w interesie pracodawcy jest podtrzymanie wysokiej motywacji i satysfakcji pracowników.
Jak pracodawcy mogą przyczynić się wzrostu satysfakcji w zespołach?
- Regularnie przedstawiać pracownikom jasne cele i oczekiwania dotyczące ich pracy oraz zapewnić wsparcie w ich realizacji.
- Zadbać o kulturę feedbacku w firmie. Regularne rozmowy pomagają pracownikom lepiej zrozumieć swoje mocne strony i obszary do poprawy.
- Dostosować programy szkoleniowe i rozwojowe do potrzeb i zainteresowań pracowników.
- Budować pozytywną kulturę organizacyjnej. Tworzenie otwartej i wspierającej atmosfery pracy oraz rozwiązywanie konfliktów na bieżąco może znacząco wpłynąć na zadowolenie pracowników.
- Zadbać o dobre warunki pracy takie jak dobry fotel, wygodne biurko i pakiet benefitów, który będzie formą wyrazu troski i wsparcia o zdrowie pracowników.
Dbanie o satysfakcję zawodową wymaga aktywnego zaangażowania zarówno pracowników, jak i pracodawców. Poprzez komunikację, rozwój osobisty i odpowiednie działania organizacyjne można stworzyć środowisko pracy sprzyjające rozwojowi i zadowoleniu wszystkich zaangażowanych stron. Warto podjąć ten wysiłek, gdyż na pewno przełoży się to konkretne wyniki biznesowe i większą ogólną satysfakcję z życia.
Źródła: