Kompetencje w obsłudze klienta i w sprzedaży

image
Anna Badek
28.10.2019 r.
Czas czytania: 3 min
arrow-up

Kompetencja to nic innego jak połączenie trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności i postawy.

Każdy z nas na różnym etapie swojej drogi zawodowej, stanowisku na którym się znajduje, otoczeniu, mógłby podać różne kompetencje niezbędne do profesjonalnej obsługi klienta.
Przy procesach rekrutacyjnych na stanowiska doradców klienta bardzo zwracamy uwagę na niezbędne kompetencje w pracy z klientem.  Poniżej znajdziecie kilka z nich, które w mojej opinii są kluczowe na stanowisku sprzedawcy:

  •  Orientacja na klienta

To działanie z myślą o kliencie. Koncentrowanie się na poznawaniu i odpowiadaniu na potrzeby klienta zewnętrznego/wewnętrznego oraz na budowaniu z nim długofalowej relacji. Pracownik, który naprawdę dba o to, czy jego klienci są zadowoleni i naprawdę chce stworzyć dla nich jak najlepsze rozwiązania, będzie ich obsługiwał na znacznie wyższym poziomie.

  • Jakość obsługi

Oprócz skupienia się na kliencie, ważne jest również, aby skupić się na jakości tej obsługi. Oznacza to zaangażowanie na wysokim poziomie, aby nie tylko wykonywać swoją pracę, ale robić to bardzo dobrze. Znając wszystkie tajniki swoich produktów, procedur aż do najdrobniejszych szczegółów, zapewniamy swoim klientom najbardziej wszechstronne i wydajne rozwiązania dla nich i naszej organizacji.

  • Rozwiązywanie problemów

To umiejętność wykorzystywania różnych metod i technik w celu identyfikacji i wyeliminowania problemu. Pracując na stanowiskach sprzedażowych czy związanych z obsługą klienta, doradcy na co dzień mają do czynienia z ludźmi, którzy mają różne problemy.  Wiele razy trzeba pomóc klientowi w sposób nietypowy. Umiejętność szerszego spojrzenia pozwala na szybkie i skuteczne rozwiązywania problemów. Ktoś, kto potrafi myśleć poza schematem i zgodnie z procedurami i zasadami, opracowywać alternatywne rozwiązania i radzić sobie z niestandardowymi i problemami, ma wielokrotnie większe szanse na sukces w sprzedaży.

  • Odpowiedzialność i konsekwencja

Odpowiedzialność w tym także konsekwencja to kolejny kluczowy aspekt profesjonalnego doradcy. Cecha ta jest kluczem do praktykowania efektywności i solidności w wykonywaniu swoich zadań, a także do rozwoju i wypracowywania właściwych stosunków z innymi ludźmi. Konsekwencja w działaniu jest drogą prowadzącą do sukcesu. Pozwala stworzyć plan działań, zachowań, które staja się naszymi nawykami. Te cechy właśnie wyróżniają najlepszych specjalistów.

  • Pozytywne nastawienie

I dotarliśmy do kompetencji, która jest najbardziej poszukiwana podczas procesu rekrutacji.
Generalnie pozytywne lub negatywne nastawienie wobec kogoś lub czegoś znajduje odzwierciedlenie w naszych codziennym życiu. Jeśli na co dzień jesteśmy nastawieni do otoczenia przyjaźnie, to z takim też nastawieniem traktujemy naszych klientów –  z empatią i sympatią. Pozytywne nastawienie pozwala zrozumieć różne sytuacje.

  • Inteligencja emocjonalna

To kompetencje która do niedawna była mało znana lub tez niedoceniana.  Inteligencja Emocjonalna (termin Daniela Golemana) to odpowiednie rozumienie swoich stanów emocjonalnych i umiejętność rozpoznawania ich u innych. Do inteligencji emocjonalnej zaliczamy samoocenę, samokontrolę oraz samoświadomość, a w kontekście społecznym to miedzy innymi asertywność, empatia, perswazja, przywództwo czy współpraca. To również nasz stosunek do działania, czyli motywacja i zdolność przyjmowania odpowiedzialności za zadania oraz umiejętność adaptacji.

Aby zostać ekspertem w swoim zawodzie, trzeba intensywnie pracować i rozwijać swoje kompetencje.  Zatem trenujmy swoje kompetencje! Powodzenia! 🙂

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie