Dołącz do grupy Wyzwanie Oszczędzanie na FB
Pokolenie Y (26-40 lat), które potrafi łączyć nowoczesne podejście z finansową rozwagą. Aż 75 proc. Millenialsów deklaruje regularne oszczędzanie, ale jednocześnie część z nich zmaga się z brakiem stałych dochodów. To wyniki badania Credit Agricole, które teraz stały się także inspiracją do przygotowania wystawy dla Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.
Finanse w rytmie dorosłości
Millenialsi, czyli osoby w wieku 26-40 lat, to pokolenie, które często balansuje między stabilizacją a codziennym wyzwaniem ogarniania rzeczywistości. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Credit Agricole: z jednej strony deklarują, że potrafią zarządzać swoimi pieniędzmi – 75 proc. z nich oszczędza regularnie, co czyni ich najbardziej systematyczną grupą ze wszystkich pokoleń. Z drugiej – aż 21 proc. przyznaje, że nie oszczędza, bo nie ma stałego, regularnego dochodu. To jednocześnie grupa, która ma najwyższe koszty codziennego życia – bo to właśnie w tym wieku wielu z nich zakłada rodziny, kupuje mieszkania, wychowuje dzieci i inwestuje w przyszłość.
Oszczędzanie z misją – dom, dzieci, emerytura
Dla generacji Y oszczędzanie to nie tylko zabezpieczanie „na czarną godzinę”. To konkretne cele i rozsądne planowanie. Najczęściej odkładają pieniądze na remont mieszkania, jego wyposażenie lub większe zakupy domowe – myślą praktycznie. Co czwarty z nich (23 proc.) już teraz myśli o emeryturze, a także o przyszłości swoich dzieci. Z jednej strony – przyziemność i odpowiedzialność, z drugiej – świadomość, że zabezpieczanie jutra zaczyna się dziś.
Sprytny nawyk Millenialsów – jak nie wydać wszystkiego
63 proc. przedstawicieli pokolenia Y odkłada większe wydatki na później, zamiast sięgać po natychmiastowe zakupy – co świadczy o dużej samodyscyplinie. W dodatku aż 14 proc. z nich – najwięcej pośród wszystkich pokoleń – trzyma oszczędności na osobnym koncie, do którego nie ma łatwego dostępu. Często sięgają też po pomoc aplikacji finansowych, kalkulatorów wydatków i porównywarek cen – lubią wiedzieć, gdzie i na co idą pieniądze.
Pokolenie Y to generacja, która uczy się oszczędzać w biegu. Nieco bardziej zachowawcze niż Zetki, ale bardziej elastyczna niż starsze pokolenia. Korzystają z nowoczesnych narzędzi, szukają okazji, ale jednocześnie myślą o przyszłości z dużą odpowiedzialnością. W ich przypadku oszczędzanie to nie chwilowa moda, ale styl życia – przemyślany, planowany, osadzony w codzienności pełnej wyzwań.
„Ścieżka generacji w oszczędzaniu” – wystawa Uniwersytetu SWPS i Credit Agricole
Bank Credit Agricole i Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu przygotowały wystawę grafik inspirowanych wynikami badań na temat… kultury oszczędzania Polaków. Prace artystów prezentują zróżnicowane nawyki finansowe poszczególnych pokoleń.
Bank Credit Agricole od lat bada oszczędnościowe postawy Polaków, wspiera edukację finansową i promuje świadome zarządzanie budżetem. Wykorzystuje w tym celu wiele działań, m.in. animuje już ponad 7,5 tys. społeczność #WyzwanieOszczędzanie na profilu Facebook.
– Szukaliśmy nowych, nietypowych sposobów, żeby poruszyć temat oszczędzania. Bardzo ucieszyła nas propozycja Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Idea interpretacji naszych badań* w postaci artystycznych grafik jest świeża, niespotykana. Na pewno zachęci kolejne osoby do refleksji, przyjrzenia się swojemu sposobowi zarządzania pieniędzmi, oszczędzania – mówi Katarzyna Kierzkowska, badaczka z Credit Agricole.
Wystawa „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” to zaproszenie do odkrywania zmieniających się podejść do finansów i zarządzania pieniędzmi na przestrzeni dekad. Ekspozycja przenosi w świat finansowych nawyków Generacji Silver, X, Y i Z, ukazując różnice między tradycyjnym oszczędzaniem a nowoczesnymi metodami zarządzania budżetem. Każda generacja ma swój własny sposób myślenia o pieniądzach – od oszczędności na czarną godzinę, przez dywersyfikację inwestycji, aż po cyfrowe portfele i aplikacje do zarządzania wydatkami. W przestrzeni wystawy historie różnych pokoleń łączą się w jeden narracyjny szlak, który nie daje jednoznacznych odpowiedzi, lecz prowokuje do refleksji i zadania sobie pytania: czym oszczędzanie jest dla mnie?
Autorami i producentami wystawy są Zuzanna Zysiek i Michał Hadzik, doktoranci w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS. Jak podkreślają: „Oszczędzanie nie ma jednej definicji. Nasza wystawa to opowieść o zmianach, jakie zachodziły w podejściu do finansów na przestrzeni pokoleń. To wizualna i narracyjna podróż, która pokazuje, jak bardzo ewoluowało myślenie o pieniądzach – od zachowawczej ostrożności, przez stabilność i planowanie, aż po cyfrową elastyczność i natychmiastowość. Ta wystawa nie daje jednoznacznych odpowiedzi – ale stawia pytania, które warto sobie zadać”.
– Millenialsi to pokolenie, które jest mi najbliższe. To pokolenie, które często balansuje między stabilizacją a codziennym wyzwaniem ogarniania rzeczywistości i jednocześnie łączy nowoczesne podejście z finansową rozwagą. Podczas tworzenia plakatów mogłem odnieść się nie tylko do badań, ale również do własnych doświadczeń oraz doświadczeń moich przyjaciół. Myślę, że udało mi się, choć w niewielkim stopniu poruszyć nie tylko temat postrzegania oszczędzania, ale także pokazać, jakie problemy związane z budowaniem domowego budżetu oszczędzanie może pomóc rozwiązać. To zarazem interesujący kontekst, który mogą wykorzystać instytucje finansowe do promowania swojej oferty. – komentuje współautor projektu, Michał Hadzik.
Wystawę „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” w Galerii Grafiki USWPS we Wrocławiu przy ul. Ostrowskiego 30b będzie można oglądać do 7 maja, od 8:00 do 20:00, również w weekendy. Wstęp wolny.
*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2024 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=2084, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.
Tagi: