Misja firmy to deklaracja, która definiuje charakter działania przedsiębiorstwa i sposób, w jaki służy klientom. To cel, obszar działania, przekonania i wartości, które firma wyznaje. Natomiast wizja to ogólny kierunek i długoterminowy cel, do którego firma dąży. Jak ustalić misję i wizję dla swojej firmy oraz dlaczego są one kluczowe do osiągnięcia sukcesu i budowania rozpoznawalności marki? Odpowiadamy!
Czym jest misja firmy?
Misja firmy to deklaracja, która obejmuje charakterystykę funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz sposób, w jaki służy ono klientom. Uwzględnia cel tych działań, a niekiedy też ogólny opis działalności.
Misja przedsiębiorstwa składa się z czterech elementów[1]:
- celu, dla którego firma istnieje,
- obszaru, na którym firma działa,
- przekonań i założeń firmy,
- wartości, jakie firma wyznaje.
W tworzeniu misji ważne jest udzielenie odpowiedzi na pytania, co robisz, jak to robisz i dlaczego to robisz. I właśnie z tym ostatnim może mieć problem nawet sam przedsiębiorca i jego pracownicy – nie mówiąc o klientach. Zrozumienie co to jest misja i wizja firmy i ustalenie, jakie są Twoje cele, pomaga w ich osiąganiu. Może pozytywnie wpływać też na tożsamość i wizerunek marki oraz jej konkurencyjność rynkową.
Wizja i misja firmy – czy to to samo?
Misja i wizja przedsiębiorstwa, choć bywają używane zamiennie, nie są tym samym. Zgodnie z definicją, wizja to ogólny kierunek i cel, do którego dąży firma długofalowo. Z kolei misja jest bardziej sprecyzowana, manifestuje najważniejsze cele oraz filozofię istnienia marki[2].
Firmy, które rozumieją, jakie znaczenie dla ich funkcjonowania ma klarowna wizja przedsiębiorstwa, osiągają sukcesy i trafiają do swoich klientów. Są kojarzone z konkretnymi wartościami i rozwiązaniami ułatwiającymi / uprzyjemniającymi życie.
Korzyści z jasno określonej misji i wizji przedsiębiorstwa
Jest wiele korzyści, jakie daje jasno sformułowana misja firmy. W ich wyszczególnieniu oprzyjmy się na publikacji „Zarządzanie poprzez misje”, którą stworzyli Pablo Cardona i Carlos Rey[3]. Opisuje ona cztery główne kategorie, dla których klarowna wizja organizacji ma największe znaczenie:
- biznes – wyższa skuteczność działania, lepsze wyniki, mnożenie zysków, budowanie profesjonalnego i silnego wizerunku, zwiększanie świadomości marki;
- relacje – jakość i ciągłość kontaktów z klientami dzięki ukazaniu „ludzkiej twarzy” marki. Dla pracowników – poczucie, że są ważni i potrzebni w firmie, dzięki temu mocniej angażują się w pracę;
- rozwój – firma wie, do czego dąży, co, kiedy i jak chce osiągnąć, a to napędza ludzi do działania i zmian;
- działanie dla innych – społeczna odpowiedzialność biznesu to element wizji firmy. Angażowanie się w działania CSR-owe na rzecz chorych dzieci, schronisk czy ochrony przyrody jest dobrze postrzegane przez społeczeństwo.
Stwórz misję firmy w 4 krokach
Wiesz już, co to jest misja firmy i dlaczego jest ważna dla Twojego przedsiębiorstwa. Jeśli do tej pory jej nie miałeś lub czujesz, że wymaga ona aktualizacji, podpowiadamy, jak zrobić to w kilku krokach.
- Określ co, kto i dlaczego – zdefiniuj, co chce osiągnąć Twoja marka, kto jest za to odpowiedzialny i dlaczego zależy Ci na tych konkretnych wartościach. Ustal, co kieruje marką, dlaczego ona istnieje i do czego zmierza.
- Zdefiniuj wartości, jakimi kieruje się Twoja firma – to główne zasady działania, stanowiące kierunkowskazy dla pracowników. Pomagają one im zrozumieć, co to jest misja i wizja firmy i dlaczego jest ważna. Wystarczy 4-5 solidnych haseł – fachowość, niskie ceny, ekskluzywność, szybkość realizacji zamówień, innowacyjność itd.
- Postaw cele krótko- (na kilka miesięcy w przód), średnio- (na 2-3 lata) i długoterminowe (5-10 lat). Cele powinny być realistyczne i mierzalne, np. wzrost sprzedaż o X złotych, utrzymanie obecnego udziału w rynku, zbudowanie sieci sprzedaży zagranicznej, digitalizacja i cyfryzacja, obniżenie kosztów utrzymania biur, przekazywanie darowizn dla potrzebujących itd.
- Zbuduj przekaz – ustal, w jaki sposób będziesz komunikować markę, rób to w sposób zwięzły i przejrzysty, pełen konkretów. Bądź oryginalny i elastyczny, skup się na tym, co wyróżnia Twoją firmę i dlaczego warto z nią współpracować. Inspiruj się najlepszymi. Hasła kojarzą się bowiem z działalnością i tożsamością firmy.
Dobrym przykładem wizji firmy jest Tołpa: „w ramach Zielonej Polityki, na najbliższe lata założyliśmy konkretne cele prowadzące do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2030 roku.[4]”, a także Toms: „TOMS zawsze będzie opowiadać się za lepszym jutrem — takim, w którym cała ludzkość będzie się rozwijać.[5]”
Zaplanuj wizję przedsiębiorstwa
Wiedząc, co to jest wizja firmy, możesz opracować ją długoterminowo – nawet na 10-15 lat naprzód.
Możesz stworzyć ogólną definicję, jak Nike: Bądźmy źródłem inspiracji i innowacji dla każdego sportowca na świecie. Skoro masz ciało, jesteś sportowcem.[6]” lub skoncentrować się na poszczególnych obszarach, tj. ludziach, planecie, zyskach i partnerach.
Dobrym przykładem misji i wizji firmy jest Avon: „Tym celem było, jest i będzie tworzenie lepszego świata dla kobiet. To fundament, na którym opieramy nasz biznes, i misja, która jest w sercu wszystkiego, co robimy. Chcemy, by Polki czuły się silne i niezależne. Chcemy wspierać ich przedsiębiorczość, odwagę i pomysły na sukces.[7]”
Ty też ustal, do czego dążysz i co oferujesz swoim klientom oraz społeczeństwu. Pamiętaj, że wizja firmy z biegiem lat nie powinna się zmieniać. To fundament Twojej marki i kierunek, jaki sobie wyznaczasz. Gdy z niego zbaczasz lub obierasz inny, ryzykiem jest utrata wiarygodności.
Gdzie możesz wykorzystać misję i wizję przedsiębiorstwa?
Gdzie należy umieścić informację o misji i wizji firmy? Nie są to jedynie wewnętrzne regulacje – przeciwnie, powinny być upowszechnione i udostępnione do wiadomości pracowników oraz klientów. Co więcej, upewnij się, że Twój zespół zna misję i wizję przedsiębiorstwa, w którym pracuje.
Analizując wyżej wymienione przykłady wizji firm i misji przedsiębiorstw widać, że są one raczej krótkie i zwięzłe. Możesz umieszczać je w materiałach reklamowych, wykorzystywać na stronie internetowej (zakładka „O nas”), jak również w działaniach PR-owych.
Przykładem miejsca, gdzie misja i wizja firmy powinna się znaleźć, jest wewnętrzny dokument (ustawa, regulamin, plan działania). Obejmuje on również strategię, tożsamość, a także wizerunek marki.
[1] Źródło: https://mfiles.pl/pl/index.php/Misja_i_wizja
[2] Źródło: https://mfiles.pl/pl/index.php/Misja_i_wizja
[3] Źródło: https://ksiegarnia.pwn.pl/Zarzadzanie-poprzez-misje,68601590,p.html
[4] Źródło: https://tolpa.pl/zielona-polityka
[5] Źródło: https://www.toms.com/us/impact/people.html
[6] Źródło: https://www.nike.com/pl/help/a/nikeinc-misja
[7] Źródło: https://www.avon.pl/o-avon