Kupujemy przez internet niemal wszystko, od podstawowych produktów spożywczych przez perfumy, odzież i książki, po bilety lotnicze na drugi koniec świata. Za pomocą transakcji internetowych opłacamy także rachunki, rozliczamy się z rodziną i znajomymi, prowadzimy interesy, a nawet wypłacamy dziecku kieszonkowe. O czym trzeba pamiętać, by to wszystko było bezpieczne? Na co uważać? Czego nie robić?
Transakcje internetowe są bardzo wygodne: możemy ich dokonywać o dowolnej porze, nie wstając przy tym z własnej kanapy. Mogą być także absolutnie bezpieczne, jednak by tak było, trzeba pamiętać o kilku ważnych sprawach.
Dokonuj transakcji za pomocą bankowych serwisów internetowych – korzystaj z udostępnionych mechanizmów zabezpieczeń.
Wśród zabezpieczeń serwisu internetowego banku Credit Agricole znajdziesz m.in.:
- logowanie do systemu transakcyjnego oparte na kilku elementach:
- unikalny identryfikator nadany przez bank (cyfrowy) lub ustalony samodzielnie przez klienta (tzw. alias),
- obrazek bezpieczeństwa, który pomaga w upewnieniu się, czy wyświetlona strona logowania jest rzeczywiście stroną banku (klient wybiera go samodzielnie i może go zmienić w dowolnej chwili),
- hasło dostępu,
- hasło jednorazowe: wymagane przy logowaniu co 90 dni;
- wykrywanie prób logowania bez znajomości hasła (blokowanie dostępu do konta),
- dodatkowa autoryzacja niektórych najważniejszych operacji (np. przelewy, zmiany istotnych danych) za pomocą kodu autoryzacyjnego (SMS), tokena mobilnego (w aplikacji mobilnej) lub tokena sprzętowego,
- szyfrowanie całej komunikacji między komputerem klienta, a systemem banku – nikt nie może odczytać ani zmieniać w ten sposób zabezpieczonych danych,
- wygaszanie aktywnych sesji (automatyczne wylogowanie klienta) po 5 minutach braku aktywności,
- limity operacji: dla własnego bezpieczeństwa należy ustalić maksymalne kwoty, jakie możesz wydać, dokonując transakcji internetowych: limit jednorazowej operacji (na jaką maksymalną kwotę może być jeden przelew) oraz limit dzienny (suma wartości wszystkich przelewów realizowanych z rachunku w jednym dniu kalendarzowym).
- Zawsze wchodź na stronę logowania swojego banku używając znanego ci adresu.
W przypadku banku Credit Agricole jest to https://ca24.credit-agricole.pl. Najlepiej gdy samodzielnie wpisujesz ten adres w przeglądarce. Możesz go zapisać w „ulubionych” lub przechodzić do serwisu ze strony głównej banku (znajdziesz tam przycisk „Logowanie”).
Pamiętaj, aby nie wyszukiwać strony logowania do banku za pomocą wyszukiwarki internetowej, ani nie korzystać linków, które ktoś wysłał ci SMS-em, mailem lub komunikatorem. To popularne metody stosowane przez oszustów.
Zanim się zalogujesz, sprawdź, czy faktycznie połączyłeś się z systemem banku.
Koniecznie – za każdym razem – sprawdzaj czy:
- w pasku adresu jest https://ca24.credit-agricole.pl,
- przed adresem jest symbol kłódki, a adres zaczyna się tekstem https (potwierdzenie szyfrowania połączenia),
- jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, to możesz sprawdzić czy certyfikat serwisu jest prawidłowy: jego szczegóły wyświeli twoja przeglądarka, a możesz je porównać z tymi, które podajemy w sekcji „Bezpieczeństwo” serwisu informacyjnego.
Nie udostępniaj nikomu swojego identyfikatora i hasła.
Mimo, że sam identyfikator nie jest daną poufną, to i tak nie należy go nikomu podawać. Natomiast hasło musisz chronić najlepiej, jak potrafisz – to ono daje dostęp do twoich danych, twojego rachunku i operacji na nim. Nie powinno być nigdzie zapisywane – najlepiej wybrać takie, które będziesz mógł łatwo zapamiętać, ale jednocześnie nie będzie łatwe do odgadnięcia przez kogoś obcego.
Bardzo ważne – nie używaj tego hasła w żadnym innym miejscu. Niech to będzie twoje najważniejsze hasło, tylko do bankowości internetowej. I pamiętaj, aby zmienić je, gdyby ktoś obcy je poznał (np. widział, gdy je wpisujesz).
Uważaj na wyłudzanie danych.
Pamiętaj, że banki nigdy nie pytają klientów mailowo, za pomocą SMS-ów ani telefonicznie (krótko: żadną metodą) o hasła i inne poufne dane, ani nie przesyłają linków, przez które wchodzi się na strony logowania do bankowości lub dokonywania transakcji. Jeśli dostałeś tego rodzaju wiadomość, to na pewno jest to próba wyłudzenia – nie reaguj, nie klikaj w żadne linki ani załączniki, wiadomość skasuj.
Korzystaj z popularnych i aktualnych przeglądarek internetowych.
Do logowania i wykonywania operacji w naszej bankowości internetowej naszego banku możesz używać wszystkich popularnych przeglądarek, a najważniejsze, to aby były aktualne (najnowsze wersje). Nazwy tych, dla których gwarantujemy, że wszystkie funkcje będą działały poprawnie znajdziesz w naszym serwisie informacyjnym.
Zabezpiecz swój sprzęt.
Na komputerze, z którego korzystasz do operacji bankowych, warto mieć zainstalowane:
- program antywirusowy (dbaj o to, by zawierał aktualną bazę wirusów),
- oprogramowanie wykrywające spyware (złośliwe oprogramowanie szpiegujące),
- firewall (przede wszystkim wtedy, gdy wiesz jak z niego korzystać, jeśli nie wiesz – nie jest niezbędny).
Pamiętaj, że instalowanie oprogramowania z nieznanych (niezaufanych) źródeł może być powodem poważnych problemów z komputerem: takie programy mogą powodować niestabilność systemu, wykradać dane lub narażać cię na inne straty, także finansowe.
Aktualizuj system operacyjny oraz aplikacje, z których korzystasz.
To bardzo ważne aby system twojego komputera oraz wszystkie zainstalowane aplikacje były w najnowszych wersjach. Dzięki aktualizacjom producenci korygują błędy i łatają luki, które ujawniły się w poprzednich wersjach, a to właśnie z tych błędów i luk najczęściej korzystają przestępcy internetowi. Jeśli masz możliwość, to włącz tzw. automatyczne aktualizacje – dzięki temu nie będziesz musiał o nich pamiętać, a twój system zawsze będzie w najnowszej wersji.
Unikaj kłopotów.
Zachowaj ostrożność pobierając pliki z internetu i otwierając załączniki w mailach (nawet te wysyłane przez znajomych). Niestety to dość popularna metoda infekowania szkodliwym oprogramowaniem naszych komputerów. Przestępcy tworzą fałszywe strony, do złudzenia przypominające próbują oszukiwać odbiorców podając się za kogoś innego, zwykle zaufanego
Nie błądź, pytaj.
Jeśli masz problem z bankowością internetową, np. nie jesteś pewien, czy połączenie jest bezpieczne, masz wątpliwości co do adresu lub wyglądu strony logowania, to skontaktuj się z bankiem np. za pomocą infolinii.
Zgłaszaj zagrożenia.
Jeśli ktoś próbuje wyłudzić od ciebie dane, podszywa się pod pracowników banku, byłeś na stronie, która udawała stronę logowania do naszej bankowości albo np. na stronie, za pośrednictwem której chcesz dokonać transakcji, pojawiło się coś, co cię niepokoi, skontaktuj się z bankiem.
Aktualizuj wiedzę.
Internetowi przestępcy wciąż wymyślają nowe metody oszustw, dlatego staraj się być na bieżąco:
- artykuły opisujące najnowsze zagrożenia znajdziesz w naszym serwisie CAsfera.pl,
- aktualne komunikaty na temat bezpieczeństwa transakcji internetowych znajdziesz na naszej stronie,
- warto także zaglądać na stronę Związku Banków Polskich.
Źródło: Materiały banku Credit Agricole oraz tekst Bezpieczeństwo transakcji bankowych w Internecie – poradnik Związku Banków Polskich.