X

O co chodzi z tym Candidate Experience

Choć Candidate Experience jest pojęciem dość nowym, to zdążyło już zagościć na stałe w słowniku wszystkich rekruterów. Oznacza wszystkie doświadczenia, jakie z procesu rekrutacji wynosi kandydat. Świadomość o ogromnym znaczeniu tego pojęcia rośnie nie tylko wśród osób zajmujących się rekrutacją, ale i wśród samych kandydatów.

Dlaczego to pojęcie stało się tak istotne, skoro kandydaci od zawsze zdobywali jakieś doświadczenia podczas procesów rekrutacji? Candidate Experience stało się tak ważnym filarem rekrutacji, ponieważ wspiera w budowaniu pozytywnego wizerunku marki nie tylko w kontekście bycia pracodawcą. Osoby biorąc udział w procesie rekrutacji budują swoją opinię o firmie również z perspektywy klienta. Co istotne, coraz częściej liczą oni na wyjątkowe traktowanie, a przynajmniej wyraźne zaangażowanie ze strony potencjalnego pracodawcy.

Pomimo tej powszechnej wiedzy, w raportach dotyczących Candidate Experience jeszcze w 2016 roku tylko 24% polskich firm miało opracowaną oficjalną strategię dbania o relacje z kandydatami. Jest to bardzo zadziwiające gdy spojrzymy na dane , które pokazują, że 47% kandydatów zmienia swoje nastawienie do produktów lub usług firm, które zrobiły na nich złe wrażenie podczas procesu rekrutacji . Niestety, pomimo tej świadomości, w ogólnopolskich badaniach Candidate Experience [badania na zlecenie eRecruiter] od kilku lat utrzymują się negatywne tendencje. W 2017 roku aż 62% badanych kandydatów oceniło, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi (2015 – 64%; 2014 – 57%, 2013 – 68%). Co więcej, co trzecia badana osoba wskazała, że negatywne wspomnienia z procesu rekrutacji wystarczą, aby nigdy więcej nie aplikować do danej firmy. W sytuacji, w której mamy do czynienia z rynkiem pracownika, w którym pozyskanie specjalistów w danej dziedzinie jest coraz większym wyzwaniem, zaniedbanie obszaru Candidate Experience jest działaniem co najmniej nierozsądnym. Oprócz ryzyka zmniejszenia się liczby kandydatów w procesach rekrutacji, możemy również stracić potencjalnych klientów.

Wyniki badań, o których mówimy są zaskakujące patrząc jeszcze z innej perspektywy. Duża grupa osób zajmujących się rekrutacją wie jak ważne jest doświadczenie kandydata w procesie i jak duże ryzyko za sobą niesie ignorowanie oświadczeń kandydatów. Dodatkowo wszystkie wyniki ewaluacji są powszechnie dostępne, a jednak negatywna tendencja w badaniach utrzymuje się od kilku lat. Patrząc na dalsze wyniki omawianych badań wygląda na to, że problem tkwi w rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami kandydatów, a tym, co w obszarze Candidate Experience robią pracodawcy. Dla przykładu: aż 86% kandydatów biorących udział w badaniu w 2017 roku [badania na zlecenie eRecruiter] uważa, że firmy powinny informować wszystkich kandydatów o zakończeni procesu rekrutacji, a z takim działaniem spotkało się tylko 4 na 10 pretendentów. Podobnie jest z informacją zwrotną po procesie rekrutacji – 8 na 10 aplikujących oczekuje informacji dlaczego nie zostali zatrudnieni; w rzeczywistości tylko co piąta firma ma taki zwyczaj. Niewielu pracodawców decyduje się jednak na własne badania Candidate Experience, żeby poznać dokładne oczekiwania kandydatów.

W Credit Agricole trwają właśnie prace nad zmianami w procesie rekrutacji, na które zwrócili uwagę kandydaci drugiej edycji badania Candidate Experience. Ewaluacja opierała się na zweryfikowaniu, czy kandydaci skłonni są polecić udział w procesie rekrutacji w CA, oraz jak oceniają treść ogłoszeń rekrutacyjnych i jakość kontaktu ze strony rekrutera. Wyniki badania pozwoliły nam na zdiagnozowanie kilku obszarów wymagających dopracowania. Badanie wskazało również obszary, które wymagają jakościowego pogłębienia, co poskutkowało przeprowadzeniem kilku badań fokusowych w różnych grupach wewnątrz CA oraz w środowisku studenckim. Każda edycja badania pozwala nam na zwiększenie efektywności procesu rekrutacji i wpływanie na doświadczenia kandydatów.

Warto, aby rekruterzy uwzględniali w swojej pracy dostępne wyniki badań Candidate Experience i decydowali się na realizowanie takich badań na kandydatach. Z pewnością pozwoli to na zwiększenie zadowolenia wśród osób aplikujących, polecających aplikowanie swoim znajomym oraz wśród potencjalnych klientów.