W ciągu ostatniego stulecia świat zmienił się nie do poznania. Pojawiło się wiele wynalazków, które mniej lub bardziej ułatwiają nam życie. Jednym z nich jest z pewnością terminal płatniczy, który optymalizuje proces kupna-sprzedaży. Czy to dobrze, czy źle, że pojawił się w naszej codzienności? Przed Wami zestawienie plusów i minusów tego urządzenia.
Zalety i wady z perspektywy kupującego
Chyba nikt nie wyobraża już sobie banku, który nie ma w swojej ofercie kart płatniczych. Rosnąca popularność płatności kartą jest nieprzypadkowa, dlatego stosunkowo łatwo wymienić liczne plusy możliwości korzystania z terminali płatniczych podczas zakupów. Można wśród nich wymienić między innymi takie elementy, jak:
- wygoda – brak konieczności noszenia z sobą gotówki. Nie trzeba się martwić że zabraknie nam w portfelu tych paru złotych, odpada liczenie pieniędzy, nie musimy nosić z sobą dużych nominałów gdy planujemy większe zakupy;
- szybkość – płatności zbliżeniowe do 100zł są naprawdę szybkie. Nie trzeba nawet wpisywać PINu, wystarczy przyłożyć kartę (często bez konieczności wyciągania jej z portfela) lub telefon;
- bezpieczeństwo – obecne zabezpieczenia dostępne na rynku gwarantują wysoki poziom zabezpieczenia użycia karty przez osoby nieuprawnione. Natomiast w wypadku kradzieży bądź zgubienia karty, można ją łatwo i szybko zastrzec;
- dostęp do dodatkowych środków – w przypadku kart kredytowych, lub limitu w koncie, mamy możliwość zapłacenia za nagłe zakupy, nawet jeśli nie posiadamy wystarczających środków własnych;
- kontrola – wszystkie transakcje dokonywane kartą są zapisywane w historii naszego konta, co daje nam możliwość kontrolowania swoich wydatków i lepsze zarządzanie budżetem;
- możliwość korzystania z dodatkowych benefitów – bardzo często banki oferują posiadaczom kart przywileje takie jak programy lojalnościowe, czy kluby rabatowe, dzięki którym możliwe jest uzyskanie zniżki w wybranych sklepach.
Skoro są plusy, muszą być również minusy… Choć te znaleźć było mi trochę trudniej. Wśród tych, które wpadły mi do głowy są:
- przyzwyczajenie, że wszędzie można zapłacić kartą – istnieją jeszcze miejsca, w których nie są akceptowane płatności kartą. Dla klienta oznacza to zazwyczaj konieczność poszukania innego miejsca, w którym będzie mógł tej karty użyć;
- brak wystarczających środków na koncie – może się okazać, że płatność zostanie odrzucona, ponieważ brakuje wolnych środków na koncie. Ryzyko to minimalizuje posiadanie karty kredytowej, albo możliwość sprawdzenia dostępnych środków poprzez coraz popularniejsze bankowe aplikacje mobilne.
Zalety i wady z perspektywy sprzedawcy
Terminale płatnicze przynoszą klientom niemal wyłącznie korzyści. A jak to jest po stronie sprzedawcy? Można byłoby się spodziewać, że skoro trudno było odnaleźć minusy po stronie kupujących, to dla przedsiębiorców prowadzących działalność muszą – choćby dla równowagi – znaleźć się negatywne aspekty. W przypadku możliwości płatności kartą jest inaczej – tu również z łatwością odnalazłem sporo pozytywnych elementów, tj.:
- zwiększenie obrotów – oferowanie możliwości zapłaty kartą wpływa na zwiększenie ilości i wysokości transakcji. Coraz więcej klientów chętniej korzysta z tej formy płatności;
- szybkość i łatwość obsługi klientów – Brak konieczności wydawania reszty, błyskawiczne płatności zbliżeniowe;
- bezpieczeństwo – zminimalizowana zostaje możliwość pomyłki przy naliczaniu należności, wydawaniu reszty, przyjęcia fałszywych banknotów. System akceptuje transakcje tylko w wypadku gdy posiadacz ma wystarczającą ilość środków. Zmniejsza się też ryzyko utraty gotówki w wyniku kradzieży – nie trzeba wozić utargów do banku;
- wygoda – pieniądze zamiast w kasie, lądują bezpośrednio na rachunku przedsiębiorcy;
- prestiż – akceptowanie kart wpływa na postrzeganie firmy, jako nowoczesnej i przyjaznej klientowi;
- dodatkowe atuty – należą do nich m. in.: możliwość sprzedaży doładowań telefonów komórkowych w systemach pre-paid oraz wypłaty gotówki klientom poprzez usługę „Cash back” generujących dodatkowe przychody dla przedsiębiorcy; możliwość stworzenia dla swoich klientów kompleksowego programu lojalnościowego, który wzmocni relacje z klientami.
Poszukiwanie minusów dla sprzedawcy skończyło się na wyodrębnieniu jednej pozycji, tj.:
- koszty – z obsługą terminala płatniczego wiążą się koszty takie jak: miesięczna dzierżawa terminala, czy opłaty naliczane od każdej transakcji. Jednak gdy potraktujemy je jako koszt zwiększenia przychodów, to okaże się, że dość szybko się zwracają poprzez: pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wartości tzw. koszyka zakupowego;
- przyzwyczajenie, że wszędzie można zapłacić kartą – istnieją jeszcze miejsca, w których nie są akceptowane płatności kartą. Dla klienta oznacza to zazwyczaj konieczność poszukania innego miejsca, w którym będzie mógł tej karty użyć lub wycieczkę do bankomatu.
Jestem zwolennikiem płatności kartą, co mogło utrudnić mi obiektywną ocenę faktu, że liczba terminali płatniczych rośnie, a sam proces płatności bezgotówkowych jest z roku na rok optymalizowany. Może ktoś z Was dostrzega minusy, których nie wymieniłem? A może pominąłem coś pozytywnego?