Pokolenie Silver, znane również jako Baby Boomers, to generacja, która przez dziesięciolecia przyczyniała się do kształtowania społeczeństwa i gospodarki, rozwijając swoją karierę głównie w czasach transformacji systemowej. Stanowią oni liczną grupę demograficzną w naszym społeczeństwie i teraz, już jako seniorzy, stoją w obliczu nowych wyzwań związanych z zarządzaniem finansami. Tegoroczne badanie „Budżet i oszczędności” pokazało nam jednak, że Silversi radzą sobie z ograniczaniem wydatków znacznie lepiej niż młodsze pokolenia!
Pokolenie Silver
Do pokolenia Silver zaliczamy osoby urodzone między 1948 a 1967 rokiem, które obecnie mają między 56 a 75 lat. Przyszli na świat po zakończeniu II wojny światowej w czasie jednego z największych wyżów demograficznych, dlatego często nazywani są też Baby Boomers lub Boomersami. Czym charakteryzuje się to pokolenie i w jaki sposób zarządza finansami?
Życie zaczyna się po pięćdziesiątce
Przedstawiciele generacji Silver byli świadkami odbudowy gospodarczej kraju po II wojnie światowej, ale też trudów i ubóstwa związanego z niepewnymi czasami PRL-u, a następnie transformacji systemowej po upadku komunizmu. To pokolenie, które przekształciło społeczeństwo i rynki pracy, budując własne firmy i zarządzając przedsiębiorstwami w latach 90. ubiegłego i na początku XXI wieku. Mimo że część z nich jest już na emeryturze, wielu Silversów nadal jest aktywnych zawodowo, szukając nowych wyzwań i pasji.
Jako pracownicy są cierpliwi i dążą do osiągnięcia stabilności w pracy, często pozostając lojalnymi wobec jednego pracodawcy przez wiele lat. Przywiązują oni dużą wagę do autorytetów i wcześniej ustalonych reguł. W przeciwieństwie do niektórych młodszych pokoleń Silversi dobrze radzą sobie ze stresem i konfliktami. Przedstawiciele tej generacji budowali swoją karierę krok po kroku, a swój sukces osiągnęli ciężką pracą. Co ciekawe, na liście najbogatszych Polaków znaczną część stanowią właśnie Baby Boomers.
Warto zwrócić uwagę, że część z nich staje się coraz bardziej aktywna w przestrzeni internetowej, korzystając z mediów społecznościowych, zakupów online i innych udogodnień cyfrowych. Osoby z generacji Silver to istotna grupa we współczesnym społeczeństwie, która wciąż wnosi wartość i wiedzę do wielu dziedzin życia. W dzisiejszych czasach, gdzie wiek nie jest już przeszkodą, pokolenie Silver pokazuje, że można cieszyć się pełnią życia, realizując swoje pasje i cele – zarówno zawodowe, jak i osobiste.
Sytuacja finansowa pokolenia Silver
Jak Baby Boomers podchodzą do finansów? Według badania przeprowadzonego w 2023 roku przez Credit Agricole Bank Polska 53% przedstawicieli pokolenia Silver ocenia swoją obecną sytuację finansową jako dobrą, jednak aż 35% ankietowanych uważa, że jest ona zła. To dosyć sporo w porównaniu z młodszymi generacjami. Co ciekawe, im starsze osoby, tym bardziej negatywnie oceniają one swoją sytuację finansową.
45% seniorów uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z 2022 rokiem. To sygnał, że pokolenie Silver odczuwa skutki zmieniającej się gospodarki i potrzebuje odpowiednich narzędzi finansowych.
Jak pokolenie Silver podchodzi do bankowości?
Pokolenie Silver ma konkretne oczekiwania wobec banków. 38% osób oczekuje stałych warunków, takich jak stała rata kredytu i niezmienne opłaty za konto. Jednak równie wielu seniorów (38%) oczekuje elastyczności ze strony banków, zwłaszcza w reakcji na zmiany stóp procentowych. Jest to odpowiedź, która wyróżnia ich spośród innych pokoleń. Ponadto dla 37% ankietowanych ważne jest indywidualne podejście banku w przypadku nagłych problemów finansowych.
65% seniorów korzysta z bankowej aplikacji mobilnej. Badanie pokazuje jednak, że pokolenie Silver jest najmniej otwarte na częstsze jej użytkowanie – 35% osób nic nie jest w stanie do tego przekonać. Z kolei dla tych, którzy korzystają z aplikacji najbardziej atrakcyjną funkcją są rabaty na zakupy, na co wskazało 45% najstarszej z badanych generacji. W przypadku 41% badanych aplikacja służy im do sprawdzania i kontrolowania wydatków. Potwierdziła się obserwacja, że spośród wszystkich generacji pokolenie Silver jest najmniej zainteresowane korzystaniem z bankowej aplikacji z rabatami – zdecydowanych jest tylko 19% z nich.
Ograniczenie zbędnych wydatków kluczem do lepszego zarządzania finansami
Pokolenie Silver to grupa, która stawia na rozważność finansową i długofalowe planowanie. Mimo że wielu z nich jest w wieku emerytalnym, nadal aktywnie zarządza swoimi finansami. Wyniki badania pokazują, że 87% z nich zdolnych jest do bardziej efektywnego planowania swoich domowych finansów. Ponadto aż 69% seniorów unika sprzedaży używanych ubrań i sprzętów, skupiając się na naprawie zepsutego wyposażenia. 71% osób z pokolenia Silver wykazuje tendencję do odkładania większych wydatków na przyszłość zamiast impulsywnych zakupów. Co więcej, w większości (73%) nie podejmują oni dodatkowej pracy w celu zwiększenia swoich dochodów, zapewne z racji wieku.
Warto podkreślić, że aż 91% seniorów jest przekonanych o potrzebie ograniczania zbędnych wydatków. Pokolenie Silver rozumie, że utrzymanie zdrowej sytuacji finansowej wymaga świadomego kontrolowania i ograniczania niepotrzebnych zakupów.
Pandemia miała zróżnicowany wpływ na podejście Silversów do zarządzania finansami. 58% z nich twierdzi, że pandemia nie zmieniła ich podejścia do zarządzania finansami. 23% osób przyznało, że pandemia wpłynęła na stałe na ich podejście do finansów, a 12% co prawda zaczęło oszczędzać i uważniej zarządzać swoim budżetem, ale teraz wróciło już do dawnych nawyków.
Pokolenie Silver pesymistycznie nastawione do oszczędzania
Oszczędzanie to kluczowy element zarządzania finansami, jednak dla pokolenia Silver temat ten często stanowi trudność. Większość seniorów, bo aż 76%, uważa, że nie jest w stanie oszczędzać tyle, ile by chciało, a ponad połowa (56%) nie jest w stanie oszczędzać w ogóle. Choć Silversi są świadomi konieczności pomnażania pieniędzy, to tylko 42% poszukuje na to opłacalnych sposobów w bankach, a 24% interesuje się inwestycjami. Taki sam odsetek badanych (24%) szuka innych niż tradycyjne metod pomnażania pieniędzy.
51% przedstawicieli tej generacji posiada oszczędności, przy czym połowa z nich przechowuje swoje środki na kontach oszczędnościowych. To jednak nie jedyne rozwiązanie, na które decydują się osoby z pokolenia Silver. 36% z nich preferuje lokaty, a 20% inwestuje w akcje i obligacje. Tylko niewielka grupa, zaledwie 12%, decyduje się na trzymanie gotówki w domu.
Co motywuje Silversów do oszczędzania? Okazuje się, że kluczowym celem dla 63% przedstawicieli tego pokolenia jest zabezpieczenie się na wypadek nagłej potrzeby finansowej. To dowód na ich odpowiedzialne podejście do zarządzania finansami. Dużo rzadziej myślą oni o remontach, emeryturze czy wakacjach – każdy z tych celów oszczędnościowych stawia sobie 19% seniorów.
Mają oszczędności, ale nie pomnażają kapitału
Mimo że połowa osób z pokolenia Silver deklaruje, że posiada oszczędności, to stosunkowo rzadko podejmują oni konkretne działania w celu pomnożenia swojego kapitału. Zaledwie 24% z nich aktywnie inwestuje swoje oszczędności, przy czym przeważnie polegają oni na bankowych produktach oszczędnościowych (18%). Co ciekawe, 57% przedstawicieli tej generacji nie wydało swoich oszczędności w ostatnich miesiącach, jednak nie podjęło też żadnych działań, aby pomnożyć swoje środki. To wyzwanie dla sektora finansowego, aby dostosować swoje oferty do potrzeb i oczekiwań tej grupy społeczeństwa, pomagając im skuteczniej osiągać swoje cele finansowe.
Pamiętajmy, że w dzisiejszym świecie finansów nie ma jednego uniwersalnego podejścia. Pokolenie Silver udowadnia, że wiek to tylko liczba. To grupa ludzi, która nie zawsze boi się w życiu zmian i nowych wyzwań, a jednocześnie wykazuje się dużą ostrożnością i mądrością finansową w takich kwestiach jak ograniczanie wydatków czy lepsze planowanie domowego budżetu. Ich podejście do finansów to poniekąd mieszanka tradycji i nowoczesności, która może stać się inspiracją dla każdego z nas, niezależnie od wieku.
Badanie „Budżet i oszczędności” zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na reprezentatywnej próbie 1619 dorosłych Polaków wieku 16+. Zrealizowane zostało metodą CAWI, na panelu internetowym Ariadna.
Źródła:
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-pokolenia-w-pracy-baby-boomers