Dołącz do grupy Wyzwanie Oszczędzanie na FB
Duże zmiany zachodzą obecnie nie tylko w sferze technologii, ale także w sposobie, w jaki ludzie myślą o swojej przyszłości finansowej. Pokolenie Z, które dopiero od niedawna wkracza na rynek pracy i buduje swoją niezależność finansową, zaskakuje i inspiruje swoim podejściem do finansów. Przeprowadzone ostatnio przez Crédit Agricole badanie pokazuje, że Zoomerzy pomimo młodego wieku radzą sobie z oszczędzaniem i pomnażaniem oszczędności lepiej niż inne pokolenia!
Pokolenie Z
Do pokolenia Z zalicza się grupę młodych ludzi urodzonych pomiędzy 1998 a 2007 rokiem lub, jak podają inne źródła, wszystkie osoby urodzone po 2000 roku. Kim są Zoomerzy i z czego wynika ich odmienne podejście do finansów?
Urodzeni z telefonem w ręku
To pokolenie jest pierwszym, które dorastało w świecie już całkowicie zdigitalizowanym. Wychowani w erze internetu, smartfonów i mediów społecznościowych od najmłodszych lat mieli dostęp do komputerów i urządzeń mobilnych. Znajomość technologii jest dla nich czymś zupełnie naturalnym, dlatego wkraczając na rynek pracy, świetnie odnajdują się jako programiści, graficy, testerzy gier czy specjaliści od marketingu internetowego. Choć zależy im na zawodowej stabilizacji, nie boją się zmieniać pracy, jeżeli ta nie spełnia ich oczekiwań. Zoomerzy przede wszystkim cenią sobie samorozwój. Chętnie więc biorą udział w szkoleniach czy ciekawych projektach.
Pokolenie Z jest znane z zaangażowania społecznego. Młodzi ludzie tej generacji często angażują się w różnego rodzaju akcje społeczne, protesty i inicjatywy mające na celu poprawę świata. Mają duże poczucie sprawiedliwości społecznej i ekologicznej, co przekłada się na ich aktywizm. To pokolenie, które nie boi się wyrażać swoich opinii i walczyć o swoje przekonania.
Optymizm finansowy pokolenia Z
Odważni i pewni siebie Zoomerzy zdają się z optymizmem spoglądać również na świat finansów. Jak wynika z naszego badania, aż 67% przedstawicieli pokolenia Z ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą. To imponująca liczba, biorąc pod uwagę trudności gospodarcze, które nadeszły w wyniku pandemii i inflacji. Co ciekawe, tylko 26% respondentów uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z 2022 rokiem. To znacznie mniej niż w przypadku starszych pokoleń.
Jednak nie wszystko jest tak kolorowe, jak mogłoby się wydawać. Inflacja to temat, który martwi również pokolenie Z – 78% osób coraz bardziej lub tak samo jak wcześniej obawia się wzrostu cen i inflacji. To może sugerować, że choć obecnie czują się dobrze finansowo, to świadomi są możliwych trudności w przyszłości.
Oczekiwania wobec banków: stałość i dodatkowe korzyści
Pokolenie Z ma pewne oczekiwania wobec instytucji bankowych choć im są młodsi tym mniej są one precyzyjne. Przede wszystkim przedstawiciele tej generacji chcą stałych warunków, takich jak stałe raty kredytów i niezmienne opłaty za konto. To dla nich priorytet – aż 47%, czyli blisko połowa respondentów zaznaczyła tę opcję. Dodatkowo Zoomerzy oczekują od banków usług, które pomogą im oszczędzać na codziennych zakupach, takie jak rabaty w sklepach (37%), a także zależy im na indywidualnym podejściu do klienta w przypadku nagłych problemów finansowych (35%).
Ale to nie wszystko! To, co wyróżnia pokolenie Z na tle innych, to gotowość do nauki i chęć rozwijania swoich umiejętności w temacie finansów. Pokolenie Z oczekuje od banków dzielenia się wiedzą i edukacji w zakresie lepszego zarządzania budżetem. 31% respondentów chce, aby banki były swoistymi nauczycielami w dziedzinie finansów, a 29% osób oczekuje dodatkowych usług, które wspierałyby ich w lepszym zarządzaniu budżetem.
Zrównoważone podejście w sferze finansów
Pokolenie Z to grupa działaczy. Badanie pokazuje, że niezależnie od pokolenia 50% wszystkich ankietowanych – zamiast wyrzucać – sprzedaje ubrania, sprzęty i meble, których nie używa. Jednak to właśnie Zoomerzy przodują w tej kategorii, bo takie działania podejmuje aż 66% z nich. Zdecydowanie częściej też niż inne pokolenia podejmują dodatkową pracę lub zmieniają pracę, żeby zwiększyć swoje dochody. Gotowych na tego typu zmianę , jest 63% osób z pokolenia Z.
Z drugiej jednak strony gorzej wychodzi im lepsze planowanie finansów w porównaniu do przedstawicieli innych generacji. 25% Zoomerów nie planuje finansów lub nie wie, czy to robi. Mniej chętnie też ograniczają zbędne wydatki – 23% ankietowanych odpowiedziało, że nie ogranicza lub nie wie, czy ogranicza.
W porównaniu z innymi pokoleniami generacja Z w największym stopniu zaczęła uważniej zarządzać swoim budżetem w czasie pandemii i tak jest do teraz – taką odpowiedź wskazało 30% respondentów. 34% osób zarządza budżetem tak samo jak przed pandemią.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby oszczędzać
Choć obecna sytuacja gospodarcza jest częstym powodem, dla którego trudno jest nam oszczędzać, pokolenie Z w większości nie postrzega jej jako przeszkody w gromadzeniu oszczędności. 60% Zoomerów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że nie da się w ogóle oszczędzać. Co więcej, aktywnie poszukują oni informacji na temat oszczędzania, pomnażania oszczędności i inwestowania, i to w jeszcze większym stopniu niż pokolenie Y. To właśnie dzięki dostępowi do szerokiej gamy informacji online 59% z nich jest gotowych szukać wskazówek dotyczących oszczędzania, 53% osób interesuje się sposobami pomnażania oszczędności, a 55% dowiaduje się więcej na temat inwestowania. Co ciekawe, aż 42% badanych jest otwarte na alternatywne metody pomnażania oszczędności, nie ograniczając się tylko do tradycyjnych rozwiązań.
66% przedstawicieli generacji Z posiada oszczędności. Zaskoczeniem jest, że aż 36% z nich trzyma oszczędności w domu. To pokazuje, że pomimo rosnącej popularności nowoczesnych form oszczędzania i inwestowania, niektórzy wciąż preferują tradycyjny sposób gromadzenia kapitału. Natomiast w przypadku pokolenia Z częściowo prawodpodobnie wynika to z niewielkiej wysokości tych oszczędności i chęci posiadania ich pod tzw ręką,. Mimo wszystko, nieco ponad 1/3 ankietowanych realnie działa na oszczędnościach, co przeważnie oznacza korzystanie z bankowych produktów oszczędnościowych, które wskazało 27% osób.
Jakie są cele oszczędnościowe Zoomerów? Odpowiedzi badanych pokrywają się z ich chęcią dążenia do samorozwoju. Częściej niż inne generacje osoby z tego pokolenia decydują się oszczędzać na kursy i szkolenia (16%), inwestując tym samym w swój rozwój. Hobby również odgrywa istotną rolę, a na zakupy związane z pasją oszczędza 13% z nich. Oszczędności potrzebne im są również na sprzęt elektroniczny, do czego przyznaje się 13% osób. Ponadto około połowa Zoomerów, deklaruje, że oszczędza, podobnie jak inne pokolenia, bez wyraźnego celu (51%) lub na wszelki wypadek (28%).
Zoomerzy są otwarci na bankowość cyfrową
Pokolenie Z, nazywane również pokoleniem cyfrowym, przynosi ze sobą nowe wymagania i oczekiwania w dziedzinie usług bankowych, a aplikacje mobilne odgrywają kluczową rolę w ich codziennym życiu finansowym. Aż 84% przedstawicieli tej generacji regularnie korzysta z aplikacji bankowej na swoich smartfonach. To znaczna większość, co podkreśla ich gotowość do cyfrowego zarządzania finansami. Co wyróżnia pokolenie Z, to ich otwartość na częstsze korzystanie z aplikacji bankowej. Zaledwie 19% nic nie jest w stanie przekonać do używania aplikacji częściej niż dotychczas, podczas gdy pozostali przyznają, że najchętniej skorzystają z aplikacji bankowej z rabatami, co deklaruje 47% osób.
Dla Zoomerów rabaty na zakupy dostępne w aplikacji oraz automatyczny podział wydatków na kategorie są znacznie bardziej atrakcyjne niż dla innych grup wiekowych. Odpowiednio 64% i 35% badanych uważa te funkcje za istotne. To sygnalizuje, że młodzi ludzie chcą korzystać z narzędzi, które pomagają im oszczędzać i monitorować domowy budżet. Pokolenie Z znacznie częściej niż inne generacje korzysta więc z aplikacji bankowej, aby regularnie sprawdzać i kontrolować swoje wydatki. Aż 54% z nich świadomie wykorzystuje tę funkcję, aby lepiej zarządzać swoimi finansami. Również opcja szybkiej wymiany walut jest ważna – tę możliwość docenia 26% badanych.
Pokolenie Z to nie tylko eksperci od nowoczesnych technologii, ale także ludzie z wizją i zaangażowaniem w sferze finansów. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej Zoomerzy pozostają optymistami i aktywistami finansowymi, gotowymi do oszczędzania, inwestowania i samorozwoju. Ich oczekiwania wobec banków są jasne – potrzebują stabilności, dodatkowych korzyści i wsparcia w zakresie edukacji finansowej. To pokolenie, które nie tylko gromadzi oszczędności, ale także kształtuje przyszłość, przynosząc świeże spojrzenie na świat finansów.
Badanie „Budżet i oszczędności” zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na reprezentatywnej próbie 1619 dorosłych Polaków wieku 16+. Zrealizowane zostało metodą CAWI, na panelu internetowym Ariadna.
Źródła:
https://tomhrm.com/slownik-hr/pokolenie-z/
Tagi: