W dobie globalnych przemian i wyzwań gospodarczych świadczenia pozapłacowe nabierają nowego znaczenia zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Benefity pracownicze nieustannie ewoluują, aby sprostać zmieniającym się potrzebom i oczekiwaniom pracowników. Jakie trendy będą dominować na rynku pracy w 2024 roku?
Pandemia wyraźnie podkreśliła istotę dbania o całościowe samopoczucie zatrudnionych. Wzrosła świadomość naszych potrzeb związanych nie tylko ze zdrowiem fizycznym, ale również psychicznym. Z drugiej strony coraz większą popularnością zaczęła cieszyć się praca zdalna czy praca w modelu hybrydowym. Mało kto już chce wracać do biur, gdyż praca z domu to nie tylko wygoda, ale też spora oszczędność czasu na codziennych dojazdach. Coraz większą wagę przywiązujemy również do zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą.
Wszystko to sprawiło, że na przestrzeni ubiegłych kilku lat zasadniczo zmieniło się postrzeganie korzyści pozapłacowych, stawiając pod znakiem zapytania dotychczasowe priorytety. Karty sportowe czy owocowe czwartki nie są już takim wabikiem dla pracowników jak jeszcze do niedawna. Zmieniające się potrzeby pracowników skłoniły więc pracodawców do ustalenia nowych strategii dotyczących benefitów pracowniczych.
Trendy 2024 na rynku benefitów pracowniczych
Na co w tym roku powinni postawić pracodawcy?
Wsparcie zdrowia psychicznego
Troska o zdrowie psychiczne pracowników w ramach programu benefitów to trend ostatnich kilku lat. Jeszcze do niedawna pracodawcy w ogóle nie uwzględniali tego aspektu w swoich ofertach. Potrzeba jest jednak duża. Jak wynika z przeprowadzonego w 2020 roku badania Activity „Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych”, wsparcie psychologiczne jest pożądanym dodatkiem aż dla 72,6 proc pracowników.
Rozwiązaniami wspierającymi pracowników w tym zakresie są wszelkie benefity w ramach profilaktyki zdrowia psychicznego – a więc zapewnienie dostępu do dedykowanych temu tematowi platform, a także organizacja szkoleń czy webinarów z ekspertami. W ofertach coraz częściej znajdziemy też programy zarządzania stresem oraz programy uważności, czyli mindfulness. Wśród benefitów pożądany jest też bezpłatny dostęp do psychoterapeuty lub konsultacji psychologicznych, także online lub w ramach teleterapii, oraz dofinansowanie do opieki psychiatrycznej.
Elastyczność pracy w różnych wymiarach
W tym roku pracodawcy powinni postawić na rozwiązania dające pracownikom więcej elastyczności zarówno co do miejsca, jak i czasu pracy. Jak wynika z raportu „Benefity przyszłości” opracowanego przez ICAN Institute, taki benefit jest jednym z najbardziej pożądanych – w dużej mierze przez osoby dopiero wchodzące na rynek pracy, jak i pracowników w wieku 26-36 lat. Liczyć się będzie jednak nie tylko możliwość pracy z domu, ale z każdego miejsca na Ziemi lub w udostępnionych przez pracodawcę przestrzeniach do workation oraz w dowolnych godzinach. Dużym atutem dla pracowników będzie możliwość rozpoczęcia i przerwania pracy o różnych porach w razie, gdy zajdzie taka potrzeba ze względu na sprawy rodzinne czy prywatne.
O elastyczności mówi się również w kontekście wymiaru czasu pracy – w niektórych ofertach już można znaleźć zapewnienia o nielimitowanych urlopach czy 4-dniowym tygodniu pracy. Zaskoczeniem może być elastyczność wypłat, czyli wypłacanie wynagrodzeń nie co miesiąc, a np. co dwa tygodnie. Badania pokazują, że już co piąty pracownik chciałby otrzymywać wypłatę raz na dwa tygodnie, a 15 proc. pracowników opowiada się za tygodniówkami.
Rozwiązania wspierające wellbeing pracowników
Obecnie firmy kładą coraz większy nacisk na holistyczne podejście do zdrowia pracowników, oferując zarówno dostęp do prywatnej opieki medycznej, jak i wsparcie dla zdrowia psychicznego, ale też wszelkiego rodzaju rozwiązania dbające o ogólny dobrostan pracowników. Pożądanymi w tym obszarze benefitami są programy wellness czy dostęp do klubów fitness.
Według raportu „Benefity przyszłości” świadczeniem, z którego pracownicy najchętniej skorzystaliby, gdyby pojawiło się w ofercie, jest dofinansowanie do wypoczynku – taką odpowiedź wskazało 58 proc. osób. Świadczy to o tym, że lepszy work-life balance jest jedną z głównych potrzeb wśród pracowników.
Bardzo pożądanym benefitem są teraz karty lunchowe, które ze względów podatkowych, mogą być nawet atrakcyjniejszym finansowo rozwiązaniem niż podwyżka wynagrodzenia. Karta lunchowa umożliwia zadbanie o prawidłową, regularną dietę oraz przekłada się na oszczędności, bo pracownicy nie muszą wydawać pieniędzy na jedzenie. W zależności od możliwości firmy alternatywnym rozwiązaniem mogą być na przykład darmowe obiady w jeden dzień w tygodniu lub soki i przekąski dostępne w biurze.
Dla każdego coś dobrego, czyli benefity powinny odpowiadać na faktyczne potrzeby różnych grup pracowników
Jak pokazują wyniki badań, istnieje rozbieżność między tym, jakie benefity planują wprowadzić pracodawcy, a z jakich pracownicy faktycznie chcieliby skorzystać. To wyraźny sygnał dla firm, aby przyjrzeć się bliżej swojej strategii benefitowej. Pakiety świadczeń pozapłacowych powinny być dostosowane do realnych potrzeb pracowników, uwzględniając przy tym ich różnorodność.
Na rynku pracy benefity wspierające rodziców nie są raczej zupełną nowością. Wśród ofert możemy znaleźć firmowe żłobki i przedszkola czy organizowane przez pracodawcę półkolonie lub kolonie dla dzieci pracowników. Pracujący rodzice nie są jednak jedyną grupą, która potrzebuje dodatkowego wsparcia.
W 2024 roku pracodawcy powinni postawić na większą inkluzywność. Rozwiązaniem odpowiadającym na potrzeby osób walczących z niepłodnością mogłoby być dofinansowanie leczenia niepłodności. Z kolei dla par, które nie chcą mieć dzieci, a decydują się na posiadanie psa lub kota, atrakcyjnym benefitem będzie dofinansowanie do opieki weterynaryjnej. Innym benefitem dbającym o potrzeby konkretnej grupy pracowników – w tym przypadku kobiet – są urlopy menstruacyjne.
Jako pracodawca warto wziąć pod uwagę również to, w jakim otoczeniu znajduje się przedsiębiorstwo – czy jest to duże miasto, czy mniejsza miejscowość – i zaoferować benefity, które faktycznie mają dla pracowników wartość. Dla przykładu: darmowy transport do pracy sprawdzi się w przypadku, gdy pracownik pochodzący z mniejszej miejscowości ma utrudniony dojazd do pracy. Z kolei dla osób mieszkających w dużych aglomeracjach, gdzie transportem publicznym można dotrzeć wszędzie bez problemu, taki benefit będzie raczej niepotrzebny.
Benefity przyszłości – usługi nietypowe
Prywatna opieka zdrowotna, karty sportowe czy możliwość pracy zdalnej to benefity, które stają się lub już stały się standardem w większości firm. Pracodawcy powinni zacząć myśleć o dodatkowych korzyściach dla pracowników nieszablonowo.
Na rynku już pojawiły się innowacyjne rozwiązania, które pomagają pracownikom w znacznym stopniu oszczędzić czas i zyskać go dla rodziny lub na realizację swoich pasji. Jest to chociażby platforma Ask Henry, czyli prywatny asystent pracowników, który odbierze za Ciebie przesyłkę, wyszuka fachowca do naprawy pralki czy kupi gadżety na imprezę urodzinową, kiedy Ty nie masz na to czasu. Wystarczy mailowo, telefonicznie lub za pośrednictwem platformy złożyć zlecenie i poczekać na kontakt asystenta, który zajmie się jego realizacją. Ciekawą opcją jest też dofinansowanie do sprzątania domów pracowników – tutaj z pomocą przychodzi aplikacja Stepapp umożliwiająca zamówienie takiej usługi jednorazowo lub w ramach abonamentu.
Czytasz to i przecierasz ze zdumienia oczy? Tak, pomysły te dopiero raczkują na naszym rynku pracy i na ten moment dostępne są raczej tylko dla wybranych. Jednak wizja przyszłości rysuje się właśnie w podobny sposób – benefity pracownicze będą rozwijać się w kierunku nietypowych usług i bardziej spersonalizowanej oferty.
W obliczu zmieniających się potrzeb pracowników i warunków na rynku pracy firmy muszą stale dostosowywać swoje programy benefitów, aby przyciągać i zatrzymywać najlepszych pracowników. Odpowiednio dobrany zestaw świadczeń pozapłacowych może nie tylko zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracowników, ale także przyczynić się do sukcesu całej organizacji.
Źródła: