- 1 Freelancer
- 2 Zacznij od freelancingu jako pracy dodatkowej
- 3 Buduj zaufanie i zdobądź stałych klientów
- 4 Szukaj pracy na giełdach zleceń i portalach dla freelancerów
- 5 Promuj się
- 6 Wybierz swoją niszę i zdefiniuj grupę docelową
- 7 Ustal strategię cenową
- 8 Buduj świadomie swoją markę
- 9 Myśl i działaj strategicznie
- 10 Rozwijaj się
- 11 Bądź konsekwentny i cierpliwy
Elastyczne godziny pracy, możliwość samodzielnego wyboru klientów i projektów lub praca z dowolnego miejsca na Ziemi to korzyści w pracy freelancera, które sprawiają, że człowiek ma ochotę zostawić etat i zacząć pracować na własny rachunek. Jest i druga strona medalu – freelancing to jednocześnie większa niepewność o to, co przyniesie jutro, oraz trudność w pozyskaniu pierwszych klientów i zaistnieniu na rynku, a tym samym mniejsza stabilność finansowa.
Freelancer
Liczba freelancerów jednak stale rośnie. Według raportu Useme na temat freelancingu w Polsce w 2021 roku ponad 270 000 profesjonalistów pracowało jako wolni strzelcy. Najpopularniejszymi branżami okazał się copywriting i social media (26,4%), a następnie grafika i projektowanie 3D (21%). W dalszej kolejności ankietowani freelancerzy zajmowali się stronami i sklepami internetowymi oraz fotografią, wideo i animacją (10,5%), a także programowaniem IT (7,3%). Co ciekawe, pomimo pandemii ponad połowa osób pracujących na własny rachunek cieszyła się w ubiegłym roku wzrostem zarobków.
Zatem jak to zrobić, aby utrzymać się ze zleceń i nie narzekać na brak klientów?
Zacznij od freelancingu jako pracy dodatkowej
Czujesz, że praca na etacie nie jest dla Ciebie i chciałbyś coś zmienić w swoim życiu zawodowym? Zamiast rzucać się na głęboką wodę, zacznij przyjmować pierwsze zlecenia, będąc jeszcze na etacie. Realizuj dodatkowe projekty, poświęcając im na początku po 1-2 godziny dziennie, a gdy zauważysz, że zleceń przybywa i przynoszą coraz większe zyski, zacznij myśleć o zmniejszeniu godzin na etacie. Zrezygnuj z niego całkowicie dopiero wtedy, gdy będziesz miał już zapewnione stabilne źródło dodatkowego dochodu, a złożenie wypowiedzenia pozwoli Ci na zwiększenie zarobków z freelancingu.
Buduj zaufanie i zdobądź stałych klientów
Stali klienci to marzenie każdego freelancera. Aby ich zdobyć, w pierwszej kolejności będziesz musiał zapracować na ich zaufanie. To właśnie dzięki zaufaniu jest możliwe budowanie długofalowych relacji z klientami. Jak je zdobyć? Pokaż, że jesteś profesjonalistą i można na Ciebie liczyć – odpowiadaj sprawnie na wiadomości, bądź terminowy i dostarczaj prace wysokiej jakości. Nie bój się wychodzić z inicjatywą i zaoferuj dodatkową usługę, która pozwoli osiągnąć jeden z celów Twojego klienta. Daj też coś od siebie. Zaproponuj zleceniodawcy coś ekstra, aby pokazać, że Ci zależy – dorzuć za darmo zdjęcie do napisanego artykułu, wykonaj projekt jednej dodatkowej podstrony lub przygotuj bonusowy post na social media. Taki gest sprawi, że klienci chętniej do Ciebie wrócą!
Szukaj pracy na giełdach zleceń i portalach dla freelancerów
Początki zawsze są trudne. Zanim uda Ci się pozyskać pierwszych stałych klientów, będziesz musiał trochę się nagimnastykować, aby zdobyć pierwsze zlecenia. Szukaj ich na portalach dla freelancerów, giełdach i licytacjach zleceń, gdzie zleceniodawcy zostawiają ogłoszenia na temat usług, jakich potrzebują. Jeśli trafisz na ogłoszenie ze swojej branży, przygotuj krótki, ale spersonalizowany tekst wyjaśniający, dlaczego to właśnie Ty powinieneś zająć się danym projektem i wyślij go w odpowiedzi na ogłoszenie.
Promuj się
Jeżeli nie będziesz mówił o swoich usługach, nikt się o nich nie dowie. Nie bój się działań marketingowych! Bądź aktywny w mediach społecznościowych i twórz w nich nośne treści, zadbaj o atrakcyjną i dobrze pozycjonowaną stronę internetową, zbuduj ciekawe portfolio, które będzie dostępne online. Możesz też prowadzić bloga, na którym będziesz dzielił się swoją wiedzą i wskazówkami. To pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta w branży i pokazać, że znasz się na swojej pracy.
Wybierz swoją niszę i zdefiniuj grupę docelową
Copywriter piszący dla branży beauty, grafik tworzący identyfikacje wizualne dla kobiecych marek czy web developer specjalizujący się w e-commerce. Paradoksalnie określenie konkretnej niszy, w której chcesz działać, pomoże Ci na zdobycie większej liczby klientów. Artystka szukająca grafika, który zaprojektuje dla niej logo i inne materiały firmowe, chętniej zgłosi się do freelancera specjalizującego się właśnie w tego typu projektach, aniżeli do osoby, która ma w swoim portfolio współpracę z bankami czy firmami budowlanymi, ponieważ nie takiej estetyki szuka. Definiując klienta, do którego chcesz dotrzeć ze swoją ofertą, lepiej dostosujesz wszelkie działania marketingowe i zamiast do wszystkich, będziesz trafiał do tych osób, które potrzebują właśnie Twoich usług i są gotowe za nie zapłacić.
Ustal strategię cenową
Odpowiednio wyceniaj swoją pracę. To naturalne, że przy pierwszych zleceniach będziesz chciał zaproponować niższe stawki, aby przyciągnąć klientów, jednak uważaj, żeby za jakiś czas nie okazało się, że pracujesz praktycznie za darmo! Określ swoją minimalną stawkę (nie musisz jej zdradzać swoim klientom, ale miej z tyłu głowy, aby nie schodzić poniżej niej) – weź pod uwagę swoje obecne umiejętności, budżet, jakiego potrzebujesz, aby utrzymać się na określonym poziomie, oraz czas, jaki jesteś w stanie poświęcić na dany projekt. Ustal swoją strategię cenową, wyznaczając jedną ze stawek: dzienną, tygodniową, miesięczną lub uzgadniając z klientem kwotę wynagrodzenia za całe zlecenie.
Buduj świadomie swoją markę
Nawet jeżeli w pierwszym etapie praca freelancera będzie tylko dodatkowa, warto od samego początku zadbać o profesjonalny wizerunek. Dzięki świadomemu budowaniu swojej marki staniesz się bardziej rozpoznawalny, a tym samym łatwiej będzie Cię zapamiętać. Marka to nie tylko logo. Zadbaj o spójny styl komunikacji (wizualnej i słownej), którą będziesz kierował do swoich klientów – zarówno tych obecnych, jak i przyszłych – na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, materiałach wysyłanych do klientów oraz wiadomościach e-mail.
Myśl i działaj strategicznie
Aby praca freelancera pozwoliła Ci się utrzymać, warto poszukać w sobie żyłki biznesowej i podejść do tematu strategicznie. Bez szefa nad głową może być Ci trudno zachować odpowiednią dyscyplinę, dlatego sam musisz ją sobie narzucić. Wyznacz sobie cele tygodniowe i miesięczne, i cyklicznie rozliczaj z nich samego siebie. Zastanów się nad organizacją swojej pracy, aby działać jak najbardziej wydajnie i efektywnie. W pracy na własny rachunek nie chodzi o to, aby bezowocnie spędzać przy komputerze długie godziny, ale o to, aby w jak najkrótszym czasie zrealizować wyznaczone cele.
Znajdź czas na to, aby pracować nie tylko nad zleceniami dla klientów, ale również swoim biznesem i jego rozwojem – zaplanuj działania marketingowe, zajmij się aktualizacją strony internetowej, zastanów się, kiedy rozszerzyć swoją ofertę i jakie nowe usługi powinieneś dodać, a z których lepiej zrezygnować, bo nie przynoszą zakładanych zysków. Zweryfikuj swoje ceny i oszacuj, czy na pewno zarabiasz wystarczająco, aby pokryć wszystkie koszty.
Rozwijaj się
Obawiasz się zleceń wymagających coraz większej odpowiedzialności i umiejętności? To właśnie one pomogą Ci się rozwijać i zmobilizują do poszerzania swojej wiedzy, a co za tym idzie, pozwolą osiągnąć sukces. Świat pędzi do przodu, rozwijają się technologie, pojawiają nowe trendy. Jeżeli będziesz stał w miejscu, klienci wybiorą innego freelancera, który zrealizuje ich pomysły, dlatego nie bój się przyjmowania trudniejszych projektów. Każde takie zlecenie to możliwość rozwoju i dodatkowy atut w Twoim portfolio!
Bądź konsekwentny i cierpliwy
Jeżeli chcesz odnieść sukces jako freelancer i móc utrzymać się ze swoich zleceń, bądź cierpliwy i przede wszystkim konsekwentny w swoich działaniach. Na efekty czasami trzeba trochę poczekać, ale to nie znaczy, że nie przyjdą wcale. Promuj swoje usługi, szukaj nowych zleceń, buduj wizerunek eksperta w swojej branży i zaufanie wśród klientów oraz dziel się ze światem rzeczami, które robisz. Cierpliwość i konsekwencja z pewnością zaowocują w przyszłości, a Ty będziesz mógł się cieszyć wymarzoną pracą freelancera!
Źródła:
- https://useme.com/pl/blog/raport-freelancing-w-polsce-i-na-swiecie-2021,259/
- https://opracyzdalnej.pl/jak-zdobyc-i-utrzymac-stalych-klientow-w-pracy-zdalnej-8-trickow-dla-freelancerow/
- https://projektfreelancer.pl/jak-wycenic-zlecenie-czyli-jaka-powinna-byc-stawka-freelancera/
- https://pl.wix.com/blog/artykul/jak-zostac-freelancerem-i-zarabiac-na-swojej-pasji#viewer-arm9m