X

Profil Zaufany. Zaufany pomocnik do spraw urzędowych

Dzięki narzędziom takim jak Profil Zaufany, coraz więcej spraw urzędowych możesz załatwić online. Zobacz, jak go założyć, jak z niego korzystać i zadbać, by nie wygasł w najmniej odpowiednim momencie.

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji oraz podpiszesz dokument urzędowy dokument. Jest to szczególnie przydatne do kontaktów z administracją publiczną, do załatwiania spraw w urzędach gmin, urzędach skarbowych, czy w ZUS.

Jak założyć Profil Zaufany?

Można go założyć na trzy sposoby.

Po pierwsze, poprzez formularz online. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie Profilu Zaufanego. Następnie zarejestrowany dokument trzeba osobiście potwierdzić w punkcie potwierdzającym, czyli urzędzie skarbowym, urzędzie wojewódzkim czy wybranym urzędzie pocztowym. Jeśli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, formularz możesz zatwierdzić online.

Po drugie, poprzez bankowość elektroniczną. Tę opcję możesz wybrać, jeśli Twój bank jest tzw. dostawcą tożsamości. To podmioty, które otrzymały zgodę na potwierdzanie profilów zaufanych swoich klientów. Jak utworzyć Profil Zaufany za pomocą bankowości elektronicznej? Dowiesz się tutaj.

Po trzecie, poprzez e-dowód. Jeśli posiadasz najnowszy dowód osobisty z chipem, możesz założyć Profil Zaufany korzystając z czytnika i oprogramowania e-dowodu.

Co można załatwić z Profilem Zaufanym?

Za pomocą Profilu Zaufanego możesz logować się do serwisów elektronicznych różnych urzędów np. portalu podatkowego, pacjent.gov.pl, biznes.gov.pl, ePUAP.gov.pl, zus.pl. Możesz składać wnioski, pisma, a także sprawdzić rozliczenia podatkowe.

Dzięki Profilowi Zaufanemu m.in.:

  • zgłosisz utratę lub zniszczenie dowodu osobistego,
  • zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta,
  • zarejestrujesz działalność gospodarczą,
  • uzyskasz odpis stanu cywilnego,
  • wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
  • złożysz wniosek o świadczenie 500+,
  • złożysz PIT,
  • sprawdzisz liczbę swoich punktów karnych.

Czy cudzoziemiec może mieć Profil Zaufany?

Tak, cudzoziemiec może założyć Profil Zaufany, pod warunkiem posiadania polskiego numeru PESEL. Numer ten jest niezbędny do wypełnienia formularza rejestracyjnego.

Ważność Profilu

Ważność Profilu Zaufanego wynosi trzy lata. Żeby sprawdzić, kiedy wygaśnie Twój profil zaufany, wystarczy, że zalogujesz się na swój Profil na stronie https://pz.gov.pl/pz/pages/userIndex. Możesz to zrobić za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail, a także za pośrednictwem banku.

Przedłużanie ważności Profilu

Jeśli kończy się ważność Twojego Profilu Zaufanego, możesz go samodzielnie przedłużyć bez wychodzenia z domu.

Jak przedłużyć Profil Zaufany – instrukcja krok po kroku:

  1. Wejdź na stronę pz.gov.pl i zaloguj się.
  2. Rozwiń menu, które znajduje się w prawym, górnym rogu. Z menu wybierz „Profil Zaufany”.
  3. Wejdź w „Szczegóły profilu”, a następnie wybierz opcję „Przedłuż ważność” bądź „Zmień dane”.
  4. Po kliknięciu przycisku „Dalej” zobaczysz okienko, w którym możesz potwierdzić dane lub je edytować. Po jednej z tych dwóch operacji, otrzymasz e-mail i wiadomość SMS z jednorazowymi kodami autoryzacyjnymi. Wpisz je w odpowiednie pola i kliknij „Dalej”.
  5. Po udanej autoryzacji, wyświetli się potwierdzenie, że Twój Profil Zaufany został przedłużony o kolejne 3 lata. Potwierdzenie otrzymasz również na skrzynkę e-mail.

Nie udało Ci się na czas przedłużyć Profilu Zaufanego? Twój Profil wygasł? Nie przejmuj się. Możesz założyć nowy Profil Zaufany i korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie daje.