Prognoza na 2019 w bankowości

image
Przemysław Przybylski
22.01.2019 r.
Czas czytania: 2 min
arrow-up

Początek nowego roku zawsze niesie ze sobą nowe nadzieje, obawy i oczekiwania: co się wydarzy, co będzie zajmować naszą uwagę w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Oto krótki i subiektywny przegląd spodziewanych trendów w bankowości.

Po kilku głośnych przejęciach i fuzjach w zeszłym roku, w 2019 r. nadal możemy spodziewać się podobnych wydarzeń na rynku polskim. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wydał zgodę na przejęcie Eurobanku przez Millenium, wszystko wskazuje także na połączenie Getinu i Idea Banku. Całkiem prawdopodobne są również spektakularne fuzje na rynku europejskim. Połączenie takich gigantów jak Societe Generale i Unicredit, czy Commerzbank z Deutsche Bankiem na pewno wpłynie na układ sił również w Polsce.

Sporych zmian możemy spodziewać się w kształcie rynku usług finansowych. Nie ulega wątpliwości, że w bieżącym roku pojawią się pierwsze banki, które wykorzystując przepisy dyrektywy PSD2, zaoferują klientom innych banków swoją obsługę. Do walki o klientów wejdą także podmioty niebankowe. Pytanie na ile szybko klienci zyskają zaufanie do tych „podmiotów trzecich” i zechcą im udostępniać dane o swoich finansach – breaking point chyba jeszcze nie w tym roku.

2019 r. rok będzie również okresem intensywnego rozwoju różnych form płatności mobilnych. Popularność rozwiązań typu Apple Pay, czy Google Pay, a także zapowiedź wprowadzenia zbliżeniowych płatności przez BLIK, źle wróżą przyszłości tradycyjnych kart płatniczych, które wyraźnie zaczną tracić na znaczeniu.

Niewątpliwie na znaczeniu zyska za to robotyzacja procesów bankowych i wykorzystanie sztucznej inteligencji w obsłudze klienta. W 2018 r. Credit Agricole zebrał nagrody w kilku konkursach za czatbota KrEdytka oraz telebota wspomagającego sprzedaż kredytów przez telefon, które uznane zostały za innowacje na rynku bankowym. W tym roku takie rozwiązania będą już rynkowym standardem.

Spodziewam się także rozwoju rynku na bankowe produkty związane z ochroną środowiska. Dyskusja przy okazji konferencji COP24 w Katowicach pokazała, że dla wielu konsumentów ten temat staje się istotny, a w ich opinii władze państwowe i przemysł nie robią wystarczająco dużo, by zmiany klimatu odwrócić. W tej sytuacji np. subskrybcja produktów inwestycyjnych takich, jak EkoZysk banku Credit Agricole, może być pewną formą wyrazu obywatelskiego sprzeciwu przeciwko zachowawczej postawie państwa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie