Smartfony wpłynęły na nasze codzienne życie w sposób, którego nie mogliśmy sobie wyobrazić jeszcze dekadę temu. Dziś wszystko, od zakupów po rezerwację taksówki, możemy zrobić z poziomu telefonu. Niemniej jednak, jednym z najbardziej rewolucyjnych aspektów tej technologicznej transformacji jest to, jak smartfony zmieniły nasze podejście do bankowości.
Bankowość mobilna – rewolucja w zarządzaniu finansami
Bankowość mobilna to rodzaj bankowości elektronicznej, która wykorzystując technologię oferuje klientom udogodnienia, jakich jeszcze do niedawna nie doświadczyli. Za pomocą aplikacji na smartfonie, klient może nie tylko sprawdzić stan konta, historię rachunku, zlecić przelewy i podnieść sobie limit karty kredytowej, ale także złożyć wniosek o kredyt gotówkowy bez konieczności wizyty w placówce bankowej.
Dzisiejsze smartfony oferują klientom bankowym więcej niż tylko dostęp do ich konta. Umożliwiają im płatność za zakupy, parkometry i bilety komunikacji miejskiej. Wypłatę gotówki z bankomatu, zarządzanie inwestycjami, doładowanie telefonu, skorzystanie z wakacji kredytowych, wcześniejszą spłatę kredytu czy zarządzanie domowym budżetem z poziomu aplikacji PFM, a nawet wykupienie ubezpieczenia tuż przed wyjazdem. Oprócz tego dają możliwość zastrzeżenia kart kredytowych czy dowodu osobistego. Te wszystkie czynności można teraz wykonywać w jednym miejscu, na urządzeniu, które zawsze jest przy nas.
Transformacja cyfrowa, nowe technologie i personalizacja usług
Transformacja cyfrowa bankowości to nie tylko zmiana sposobu, w jaki korzystamy z usług finansowych, ale także zmiana sposobu, w jaki banki i inne instytucje finansowe prowadzą swoją działalność. Przyspieszony rozwój technologiczny pozwala na częste aktualizacje istniejących i wprowadzanie nowych produktów i usług, które są bardziej dopasowane do potrzeb i oczekiwań klientów.
Technologie takie jak: sztuczna inteligencja (AI), blockchain, machine learning, big data, czy Internet rzeczy (IoT) mają ogromny wpływ na przyszłość bankowości mobilnej. Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana do zautomatyzowania obsługi klienta i umacniania zabezpieczeń. Blockchain, z kolei, ma potencjał do zrewolucjonizowania systemów płatności, usprawniając je i zwiększając ich bezpieczeństwo.
Jednym z najważniejszych trendów w bankowości mobilnej jest personalizacja usług. Dzięki danym zgromadzonym o użytkownikach, banki mogą dostosowywać swoje oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Na przykład, sugerując produkty finansowe oparte na wcześniejszych decyzjach klienta lub oferując zniżki w odpowiedzi na określone działania.
Aplikacje bankowe stają się coraz bardziej zaawansowane – ich funkcje są stale rozbudowywane i udoskonalane. Od złożenia wniosku o otwarcie konta za pomocą selfie, po skanowanie kodów QR na fakturach w celu dokonania płatności. Bankowość mobilna ewoluuje, aby zaspokoić rosnące potrzeby klientów i nadążyć za ich szybkim tempem życia.
Najnowsze dane Związku Banków Polskich pokazują, że bankowość mobilna cieszy się coraz większą popularnością. W IV kwartale 2022 r., liczba użytkowników aplikacji mobilnych wzrosła o 17%. Dla porównania, liczba użytkowników bankowości internetowej zanotowała wzrost jedynie o 4,5%. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkich użytkowników bankowości mobilnej, włączając użytkowników korzystających z wersji przeglądarkowych na telefonach, bankowość mobilna ma już więcej użytkowników niż bankowość internetowa. A liczba przelewów dokonywanych za pośrednictwem bankowości internetowej spadła o 1,6%, co może sugerować, że klienci wolą wykorzystywać aplikacje na telefonach.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Mimo wielu zalet, bankowość mobilna nie jest wolna od zagrożeń. Oszuści korzystają z różnych technik, aby wykraść dane i pieniądze swoich ofiar. Jednym z nowszych sposobów jest wykorzystywanie technologii NFC do kradzieży danych. Oszuści mogą przeprogramować tzw. tagi NFC, umieszczone np. w przestrzeni publicznej w postaci QR kodu. Po jego zeskanowaniu – przez nieświadomą ofiarę – haker może przejąć kontrolę nad jej telefonem. Aby zapobiec takim sytuacjom i zmniejszyć nieprzyjemne konsekwencje takich działań, użytkownicy bankowości mobilnej powinni regularnie aktualizować swoje urządzenia i aplikacje, używać silnych haseł i być świadomi technik, które stosują oszuści.
Przyszłość i wyzwania bankowości mobilnej
Przyszłość bankowości wydaje się być ściśle związana z rozwojem technologii mobilnej. Na podstawie danych Związku Banków Polskich, liczba użytkowników bankowości mobilnej rośnie w zawrotnym tempie. Z raportu NetB@nk za IV kwartał 2022 r. wynika, że banki miały już 22 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej, 19,3 mln użytkowników aplikacji mobilnych, a aż 13,5 mln klientów banków było „mobile only”. Ta ostatnia liczba wydaje się szczególnie interesująca, oznacza bowiem, że spośród użytkowników aplikacji 71% to osoby korzystające wyłącznie z programu w telefonie – przy jednoczesnym braku logowania do bankowości internetowej.
Pomimo wielu zalet, bankowość mobilna napotyka także na wiele wyzwań. Jednym z najważniejszych jest zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanym danym użytkowników. Kolejne to zgodność z regulacjami, zarządzanie ryzykiem oraz utrzymanie zaufania klientów. Ponadto, w miarę jak bankowość mobilna staje się coraz bardziej popularna, banki muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów w zakresie jakości i dostępności usług.
Zmieniające się nawyki konsumentów i szybki rozwój technologii mobilnej sprawiają, że bankowość mobilna staje się coraz bardziej popularna. Użytkownicy cenią sobie wygodę, szybkość i dostępność usług bankowych na wyciągnięcie ręki, co jest możliwe dzięki smartfonom i aplikacjom bankowym. Jak wynika z danych, bankowość mobilna jest już nie tylko dodatkiem do tradycyjnej bankowości, ale coraz częściej staje się podstawowym kanałem obsługi klienta. Możemy zatem przypuszczać, że w przyszłości będzie ona jeszcze bardziej rozbudowana, oferując nam jeszcze więcej możliwości i ułatwień. W końcu smartfon z bankiem w kieszeni to wygoda i bezpieczeństwo, na których na pewno nam zależy. Już teraz bankowość mobilna stopniowo zmniejsza zapotrzebowanie wśród klientów sektora bankowego na tradycyjne placówki, oferując im – z poziomu telefonu – dużo większą swobodę w zarządzaniu finansami, zobowiązaniami i inwestycjami. Ta tendencja będzie nadal postępować, jeszcze mocniej zmieniając nasze zwyczaje bankowe.
Źródła:
- https://direct.money.pl/artykuly/porady/bankowosc-mobilna-czyli-smartfon-zamiast,11,0,2442507
- https://gotowibezgotowkowi.pl/blog/bank-w-telefonie-dlaczego-warto-korzystac-z-tej-opcji
- https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Bankow%C5%9B%C4%87%20elektroniczna%20w%20teorii%20i%20praktyce_60154.%20Materia%C5%82y%20dla%20%C5%9Brodowiska%20szkolnego_60154.pdf
- https://www.bankier.pl/wiadomosc/Smartfony-wypieraja-komputery-Bankowosc-internetowa-odchodzi-do-lamusa-8514544.html