Uwaga przedsiębiorcy – od lipca zmiany w przelewach.
Od 1 lipca wszystkie firmy rozliczające podatek VAT będą mogły korzystać z mechanizmu podzielonej płatności. Nowe narzędzie ma zapobiec błędom w odprowadzaniu należności do urzędu skarbowego. Ale przedsiębiorcy nie muszą się go obawiać – wszystkim zajmą się banki.
Nowa regulacja przygotowana w zeszłym roku przez rząd ma zlikwidować oszustwa podatkowe oraz błędy przy rozliczaniu podatku VAT. Mechanizm podzielonej płatności, nazywany też angielskim określeniem „split payment”, polega na rozdziale należności netto od kwoty podatku VAT na dwa osobne rachunki. Poza rachunkiem bieżącym, na koncie w banku przedsiębiorcy, pojawi się także osobny rachunek przeznaczony do księgowania VAT.
Mechanizm podzielonej płatności dotyczy wszystkich firm, ale korzystanie z niego jest dobrowolne. Od momentu wprowadzenia zmian będzie można wykonać przelew korzystając z dwóch opcji – starym sposobem, a także jako split payment. Wysyłając przelew na nowych zasadach należy podać, ile VAT-u jest w danej płatności. Bank nie będzie weryfikował, czy płatnik wpisał odpowiednią kwotę VAT. Dodatkowo trzeba wpisać dane faktury i dane odbiorcy z numerem NIP. Zazwyczaj były one uzupełniane w tytule przelewu. Teraz w systemie transakcyjnym banku pojawi się specjalna rubryka, w której obowiązkowo trzeba będzie wpisać wymagane informacje. Dotychczas odpowiedzialność za odprowadzenie podatku leżała po stronie dostawcy i nabywcy. Teraz, po zmianach, odpowiedzialny będzie odbiorca płatności.
Klienci Credit Agricole będą mogli korzystać z przelewów typu split payment w czterech różnych systemach. W momencie wejścia w życie ustawy bank udostępni klientom instytucjonalnym takie przelewy w systemie Elixir i wewnątrzbankowym, a dla klientów korporacyjnych – również przelewy w systemie Sorbnet2. Dodatkowe przelewy Swift oraz Express Elixir będą wprowadzane w niedalekiej przyszłości.
Informację o numerze nowego rachunku przeznaczonego do księgowania VAT przedsiębiorcy powinni zachować wyłącznie dla siebie. Nie należy podawać go kontrahentom. Przelew powinien być skierowany na rachunek bieżący, a przeksięgowanie kwoty VAT odbędzie się automatycznie. Płatność błędnie skierowana na nowy rachunek, zostanie automatycznie odrzucona.
Warto podkreślić, że środki na rachunku VAT nadal będą należeć do przedsiębiorcy. Jednak aby je uwolnić, klient musi się zgłosić do urzędu skarbowego i uzyskać zgodę na środki przeksięgowanie ich na rachunek bieżący. Urząd ma na decyzję 60 dni. Po jej otrzymaniu, bank powinien niezwłocznie zastosować się do prośby. Może to sprawić kłopoty małym przedsiębiorcom, którzy mają problemy z płynnością finansową. Split payment niejako „zamraża” ich gotówkę, a użycie środków zostaje ograniczone. Tak naprawdę 23 proc. ich przychodów utyka i wymaga wnioskowania o uwolnienie tych środków.
Czy zatem klienci będą musieli jakoś przygotować się na nadchodzące zmiany? Nie, ponieważ to bank zadba o wszystko. Split payment będzie obowiązywał od 1 lipca i do tego czasu instytucje finansowe zobowiązały się poinformować o wszystkich nowościach z nim związanych, na przykład o numerze nowego rachunku VAT. Klienci nie muszą się obawiać także ponoszenia dodatkowych kosztów – banki nie będą pobierały żadnych opłat za uruchomienie dodatkowego rachunku VAT.
I jeszcze jedna ważna uwaga: zgodnie z ustawą mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy klientów indywidualnych. Oznacza to, że osoby używające konta indywidualnego do celów prowadzenia działalności gospodarczej nie będą miały otwartych rachunków VAT i nie będą mogły wykonać ani otrzymać przelewu w mechanizmie podzielonej płatności. Zabraniają tego m.in. regulaminy banków. Jednocześnie inne regulacje wymagają od przedsiębiorców zgłaszania do Krajowej Izby Rozliczeniowej swoich rachunków bankowych. Na podstawie takich zgłoszeń KIR będzie prowadził rejestr rachunków dostępny dla przedsiębiorców. Do takiego rejestru nie można zgłosić rachunków indywidualnych.