22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi, to dobry moment, aby zastanowić się nad wpływem, jaki mamy na środowisko. Czy faktycznie na co dzień, a nie tylko od święta, staramy się zachowywać odpowiedzialnie wobec naszej planety? Takie pytanie powinni sobie postawić zarówno przedsiębiorcy, jak i każdy z nas indywidualnie.
Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2009 roku. Proklamowano je, aby zwrócić szczególną uwagę na konieczność zachowania równowagi pomiędzy gospodarczymi, społecznymi i środowiskowymi potrzebami obecnych i przyszłych pokoleń ludzkości.
Podejmowane działania nie mogą być jednorazowymi akcjami czy happeningami. Powinny być ciągłym kształceniem proekologicznych postaw oraz wprowadzaniem zmian chroniących środowisko i pozwalających na zmniejszenie zużycia kurczących się zasobów. Właśnie w ten sposób działamy w naszym banku: edukujemy pracowników oraz klientów, a także ograniczamy emisję dwutlenku węgla oraz zużycie energii, wody i papieru.
Środowisko jako interesariusz
Mając świadomość wpływu, jaki swoimi działaniami wywieramy na otaczający nas świat, w podjętej w 2016 roku Polityce społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżniliśmy poszczególne grupy interesariuszy, a więc osoby lub organizacje, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na nasz bank lub pozostają pod wpływem naszej działalności. Za jednego z kluczowych interesariuszy uznaliśmy środowisko naturalne.
Zapewnianie dobrego wpływu na środowisko naturalne jest jednym z celów naszych działań CSR (uwzględnia to wspomniana wyżej Polityka). Chcemy to osiągać poprzez realizację działań społecznie odpowiedzialnych w obszarach innowacji ekologicznych, zielonych produktów i usług, wprowadzanie polityk i procesów uwzględniających ochronę środowiska (np. w procesie zakupowym).
Zobowiązania zobowiązaniami. Aby nie były pustymi słowami – muszą iść za nimi działania. Konkrety? Proszę bardzo.
Troska o zielony świat? Zaczynamy od siebie
Bank wprowadza w życie projekty pozwalające zmniejszyć zużycie zasobów. Od 2013 roku działa w naszym banku elektroniczny obieg dokumentów, a od 2014 roku również system drukowania na żądanie. Wszystkie drukarki to energooszczędne urządzenia, które posiadają domyślne ustawienia druku dwustronnego.
W banku zainstalowano także perlatory ograniczające zużycie wody oraz czujniki ruchu w pomieszczeniach socjalnych. Ponadto, dzięki wymianie w części placówek banku tradycyjnego oświetlenia na oświetlenie LED, w 2015 roku zmniejszyliśmy zużycie energii elektrycznej o ponad 30 proc. w porównaniu do roku 2013. Obecnie wymieniamy oświetlenie w pozostałych placówkach bankowych.
Od 2014 roku przekazujemy także dokumenty do utylizacji firmie Rhenus Data Office, która zainicjowała program Ekoaktywni.com. Zgodnie z nim, za wszystkie przekazane do segregacji odpady, firmy otrzymują punkty-cegiełki, które przyczyniają się do wsparcia inicjatyw ochrony dzikich ptaków realizowanych przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. Za udział w programie już dwukrotnie zostaliśmy wyróżnieni certyfikatem Brązowego Dudka.
Jeszcze jako Lukas Bank, we współpracy z Inicjatywą na Rzecz Zdrowego Rozsądku „Chroń skroń”, realizowaliśmy ogólnopolską inicjatywę „Zagoń rower do roboty. Tydzień odpoczynku dla samochodów”. Zachęcaliśmy w niej do dojeżdżania do pracy jednośladem nie tylko naszych pracowników. Akcja skierowana była również do innych firm – namawialiśmy je, aby stworzyły u siebie odpowiednie warunki do jazdy na rowerze np. poprzez zamontowanie stojaków czy udostępnienie szatni z prysznicami.
Od drugiej połowy 2015 roku działa w banku platforma GO! służąca do rejestrowania delegacji. Za jej pośrednictwem pracownicy mogą zapisywać się na współdzielenie samochodów (tzw. carpooling). Pozwala to na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Pracownicy przeszli również obowiązkowe szkolenie z ekologicznej jazdy samochodem (ekojazdy) dla użytkowników pojazdów służbowych.
Edukacja ekologiczna klientów
W 2010 roku, jeszcze jako Lukas Bank, przeprowadziliśmy kampanię proekologiczną przy okazji promocji e-wyciągów: „Kto oszczędza na papierze, ten ratuje nasze jeże!”. Każdy klient, który w trakcie trwania kampanii zamienił wyciąg do karty kredytowej z papierowego na elektroniczny, za pośrednictwem banku przekazywał połowę kosztów wyciągu Polskiemu Stowarzyszeniu Ochrony Jeży „Nasze Jeże”.
Odpowiadając na wyniki badań Ministerstwo Środowiska o świadomości ekologicznej Polaków, w 2015 roku zorganizowaliśmy kampanię, w której przekazywaliśmy klientom przychodzącym do placówek podstawową wiedzę z ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania odpadami. W 200 placówkach banku, na ekranach digital signage wyświetlaliśmy ciekawostki i wskazówki dotyczące dbałości o przyrodę, segregacji odpadów, oszczędności wody, a także transportu.
W ubiegłym roku, jako pierwsi na polskim rynku zrezygnowaliśmy z papierowych wersji umów kredytowych na rzecz elektronicznych oraz wprowadziliśmy zawieranie ich z wykorzystaniem kodu, który klient otrzymuje w wiadomości SMS. Tylko w zeszłym roku zamiana papierowych dokumentów na ich elektroniczne wersje pozwoliła zmniejszyć nam liczbę drukowanych stron umów kredytowych o ponad 2,5 miliona.
To oczywiście tylko pewien wycinek naszych działań proekologicznych. Jest ich znacznie więcej, a w przyszłości na pewno będziemy podejmować nowe zobowiązania. A Ty? W jaki sposób dbasz o naszą planetę?