Ustawienia bezpieczeństwa w CA24 eBank – ależ to proste (i jakże ważne)

image
Piotr Miernikiewicz
01.02.2023 r.
Czas czytania: 7 min
arrow-up

Jeśli korzystasz z bankowości internetowej, to wiesz, że bank daje Ci dostęp do ustawień, które pomagają zapewnić bezpieczeństwo Twoich pieniędzy. Zaczynając od logowania do eBanku, przez wykonywane operacje, aż po wylogowanie. Dziś przypomnę te najważniejsze.

[Aktualizacja: 25.03.2024]

Logowanie

  • Sprawdź, czy adres strony logowania (czyli strony startowej naszego CA24 eBank) to https://ca24.credit-agricole.pl/ (gdy już wejdziesz na stronę, to wyświetli się jako https://ca24.credit-agricole.pl/web-ca24/login/login).
    Jeżeli jest inny – to nie jest strona naszej bankowości, niczego nie wprowadzaj.
  • Możesz sprawdzić, czy certyfikat strony, jest dokładnie taki, jak podajemy w naszym serwisie informacyjnym. Kliknij w ikonę obok adresu, porównaj szczegóły – jeżeli coś się nie zgadza, nie wprowadzaj żadnych danych.
  • Pamiętaj – sama ikona to za mało. Jest niezbędna, ale niewystarczająca. Jej obecność świadczy o zabezpieczonej wymianie danych przez internet (szyfrowane połączenie), ale musisz upewnić się, że jesteś pod dobrym adresem (patrz punkt pierwszy). Zwróć uwagę, że wygląd ikony zależy od tego, w której przeglądarce otworzyłeś stronę. W Chrome jest to symbol ustawień, a w innych przeglądarkach symbol kłódki.
  • Na tej pierwszej stronie powinno być tylko jedno pole – do wprowadzenia Twojego identyfikatora. Jeżeli jest więcej pól, np. do wprowadzenia hasła, PESEL-u, numeru dowodu czy czegokolwiek innego, to niczego nie wprowadzaj. To nie jest strona naszej bankowości.
  • Na kolejnej stronie podajesz hasło. Zanim je wpiszesz upewnij się, że po prawej stronie pola z hasłem (lub powyżej, jeśli robisz to na małym ekranie np. smartfonu) wyświetlany jest obrazek bezpieczeństwa. Dokładnie ten obrazek, który kiedyś sam u nas wybrałeś. Jeżeli nie ma tego obrazka, albo jest inny niż wybrałeś – nie podawaj hasła.

Twoje hasło

  • Pamiętaj, aby hasło do bankowości było „Twoje, silne, unikalne”: znane tylko Tobie, najlepiej co najmniej 12-znakowe, nieużywane nigdzie indziej, tylko w naszej bankowości.
  • Nie musisz go zmieniać co jakiś czas, jeżeli jesteś pewien, że nikt poza Tobą go nie zna i nadal używasz go tylko w tym jednym miejscu. Jednak jeśli masz podejrzenia, że ktoś poza Tobą go zna (np. widział, jak je wpisujesz), to koniecznie je zmień.
  • Jeśli 3 razy zostanie podane nieprawidłowe hasło (bo np. Ty go zapomniałeś albo ktoś bez Twojej wiedzy próbował dostać się do Twoich pieniędzy), to oczywiście dostęp do eBanku zostanie zablokowany. Tylko Ty możesz go odblokować – w Twojej aplikacji mobilnej, telefonicznie, w placówce bankowej lub korzystając z opcji na stronie logowania.
  • Jak możesz dodatkowo wykorzystać ten mechanizm blokady? Zwróć uwagę, że gdybyś dowiedział się, że np. ktoś oszukał Cię, ujawniłeś mu dane logowania, a on w tej chwili wykonuje w Twoim imieniu jakieś operacje w eBanku, to możesz bardzo szybko zablokować mu dostęp. Jak? Właśnie poprzez samodzielne trzykrotne wprowadzenie błędnego hasła do swojego konta. Efekt, który uzyskasz – oszust także zostanie od razu wylogowany i nie będzie mógł zalogować się ponownie.

    Oczywiście nie zapomnij jak najszybciej skontaktować się z bankiem i zgłosić to, bo zapewne niezbędne będą także inne działania, ale krok z szybkim blokowaniem dostępu może pomóc.

Limity operacji

  • Gdy otwierałeś konto, to dla operacji zdalnych zostały Ci nadane domyślne wartości limitów operacji. Dotyczą wartości pojedynczego przelewu, sumy przelewów w ciągu jednego dnia (tzw. limit dzienny), płatności kartą, limity operacji BLIK itp. Pamiętaj, aby je dostosować do swoich potrzeb – chronią Cię przed utratą pieniędzy.
  • Zwróć uwagę, że wartości limitów możesz ustawić osobno dla każdego rachunku. Uwaga – nie dotyczą one przelewów wewnętrznych między Twoimi rachunkami. Np. przelew z Twojego rachunku głównego na oszczędnościowy nie jest ograniczony aktualnymi limitami.
  • Co pewien czas zaglądnij do swoich ustawień limitów i popatrz, czy nadal odpowiadają Twoim aktualnym potrzebom. Jeśli np. widzisz, że są za wysokie, że obecnie nie wykonujesz operacji na tak duże kwoty, to dla własnego bezpieczeństwa koniecznie je obniż.
  • Limity ustawiasz osobno dla poszczególnych kanałów dostępu zdalnego (przeglądarka, aplikacja, infolinia). W ten sposób masz możliwość dla każdego z nich ustawić takie wartości, jakie faktycznie odpowiadają Twoim operacjom w tym kanale.

Autoryzacje

  • Dla każdej operacji w bankowości internetowej, istotnej z punktu widzenia Twojego bezpieczeństwa, wymagamy tzw. dodatkowej autoryzacji. To dodatkowe potwierdzenie, że to Ty ją nam zleciłeś. Możesz wybrać autoryzację SMS-ową, autoryzację mobilną w naszej aplikacji lub potwierdzanie tokenem sprzętowym.
  • Wybierz taką metodę autoryzacji, jaka jest dla Ciebie najwygodniejsza. Pamiętaj, aby zawsze dobrze chronić narzędzie, którego używasz do dodatkowej autoryzacji (Twój telefon, smartfon lub token).
  • Uwaga! – zawsze bardzo uważnie czytaj szczegóły potwierdzanej operacji, dokładnie porównaj z tym, co widzisz na ekranie. WSZYSTKO musi się zgadzać: nazwa operacji, numery rachunków, kwoty. Jeżeli cokolwiek nie pasuje, to nie przepisuj kodu, nie potwierdzaj operacji, bo możesz stracić swoje pieniądze.

Powiadomienia

  • Możesz otrzymywać od nas powiadomienia o operacjach, które są wykonywane na Twoich rachunkach, zaraz po tym, gdy je zrealizujemy. W tej chwili dostępne są powiadomienia SMS-owe i powiadomienia w aplikacji (tzw. powiadomienia push). Dzięki temu możesz być na bieżąco z realizacją przelewów przychodzących, wychodzących, płatności kartą płatniczą, operacji BLIK itd.
  • Gdyby cokolwiek złego zaczęło się dziać na Twoim koncie, to włączone powiadomienia pozwolą Ci szybko zareagować. Sam możesz wybrać, o jakich operacjach chcesz być informowany.
  • Zwróć uwagę, że gdy zauważymy operację, jedną z wybranych przez nas, a szczególnie istotną ze względów bezpieczeństwa (aktywacja aplikacji mobilnej, przelew na wysoką kwotę itp.), to sami wyślemy do Ciebie dodatkowe bezpłatne powiadomienie SMS-owe. Gdyby okazało się, że to nie Ty składałeś tę dyspozycję, to koniecznie skontaktuj się z nami.

Kanały dostępu

  • Możesz korzystać ze wszystkich zdalnych kanałów dostępu jakie oferuje bank: CA24 eBank przez przeglądarkę internetową, CA24 Mobile przez naszą aplikację, CA24 Infolinia i CA24 SMS przez telefon komórkowy.
  • Każdy z tych kanałów możesz ustawić jako aktywny lub nieaktywny, zarządzaj nimi odpowiednio do swoich potrzeb.
  • Twoja karta płatnicza też jest swego rodzaju kanałem dostępu do Twoich pieniędzy. Zwróć uwagę że kartę możesz zastrzec (gdy ją zgubiłeś lub została skradziona) lub tylko czasowo zablokować (gdy np. nie jesteś pewien, czy nadal ją masz, czy tylko gdzieś się na chwilę zawieruszyła).

Czas nieaktywności

  • Jeśli jesteś zalogowany do eBanku, a nie zamierzasz już niczego więcej robić, to wyloguj się.
  • Jeśli nie wykonujesz żadnych działań, to automatycznie wylogujemy Cię po 5 minutach takiej bezczynności.
  • Nigdy nie zostawiaj komputera bez nadzoru, gdy jesteś zalogowany do bankowości. Inaczej ryzykujesz, że ktoś nieuprawiony będzie miał dostęp do Twoich kont i danych, a nawet, że mógłby zlecić w Twoim imieniu niektóre operacje.

Dziennik zdarzeń

  • Do dziennika zdarzeń zaglądaj dla własnego bezpieczeństwa – zapisujemy tam ślady po operacjach na Twoich kontach w CA24 eBank i CA24 Mobile. Znajdziesz go po zalogowaniu do CA24 eBank, w menu u góry ekranu.
  • Sprawdzisz tam daty logowania, dyspozycji przelewów i ich modyfikacji, zmian istotnych ustawień itd. Jeśli znajdziesz tam informację o operacji, której nie wykonywałeś, to pilnie skontaktuj się z nami.

Miejsce, z którego logujesz się do bankowości internetowej

  • Zdecydowanie nie powinieneś korzystać z dostępu do bankowości internetowej z niezaufanych komputerów, szczególnie takich dostępnych publicznie (np. komputer w lobby hotelowym),
  • Jeśli logujesz się do banku ze swojego komputera, ale korzystasz z niezaufanej sieci komputerowej (np. wifi w hotelu), to zawsze warto dokładnie sprawdzać dane w certyfikacie strony logowania (patrz wyżej punkt o logowaniu).
  • Najbezpieczniejszą metodą korzystania z bankowości internetowej jest w takich sytuacjach własny smartfon z zainstalowaną aplikacją CA24 Mobile. Nawet w niezaufanej sieci zapewni Ci szyfrowane i bezpieczne połączenie z serwerem banku.

Przeglądarka, dodatki do niej, system operacyjny

  • Zawsze pracuj na komputerze z zaktualizowanym system operacyjnym i najnowszą wersją przeglądarki.
  • Ostrożnie instaluj dodatki do przeglądarki, z której korzystasz do logowania do bankowości internetowej. Zwróć uwagę, że często mają one pełny dostęp do zawartości wyświetlanych w przeglądarce stron, co może mieć wpływ co najmniej na poufność Twoich danych.

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie