Dołącz do grupy Wyzwanie Oszczędzanie na FB
Doświadczyli transformacji ustrojowej, radzili sobie bez edukacji finansowej, a dziś uczą swoje dzieci jak mądrze zarządzać pieniędzmi. Pokolenie X łączy tradycyjne podejście do finansów w nowoczesnymi rozwiązaniami. To wyniki badania Credit Agricole, które teraz stały się także inspiracją do przygotowania wystawy dla Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.
Finanse bez iluzji
Pokolenie X (41-55 lat) to grupa, która raczej nie spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej. Badanie Credit Agricole pokazuje, że tylko 3 proc. z nich deklaruje, że „zdecydowanie się poprawi”. Zamiast w marzenia, inwestują w codzienność – rozsądnie, bez złudzeń, ale z wyraźnym planem. Ich codzienne decyzje finansowe to często efekt doświadczenia, nie teorii.
To właśnie ta generacja – najbardziej krytyczna wobec swojej sytuacji przyznaje, że rzadko rozmawiano z nimi w dzieciństwie o oszczędzaniu, a mimo to dziś najczęściej edukuje swoje dzieci w tym temacie, ucząc je tego, czego sami musieli się nauczyć metodą prób i błędów.
Nie wyrzucają, naprawiają. Nie szastają, planują
Zamiast kupować nowe – naprawiają. Aż 78 proc. pokolenia X deklaruje, że chętnie daje drugie życie sprzętom i przedmiotom codziennego użytku. W ich podejściu do finansów nie chodzi o spektakularne oszczędności, ale codzienny rozsądek. Cenią wartość pieniądza i dobrze wiedzą, jak trudno jest go zdobyć w dzisiejszych czasach.
Nie boją się promocji – zaraz po Zetkach, to oni najczęściej szukają rabatów, zniżek i okazji, nawet jeśli wymaga to od nich więcej czasu i wysiłku. Wybierają wakacje w mniej kosztownej formule, rezygnując z luksusów na rzecz stabilizacji. Co ważne – coraz częściej są świadomi, że oszczędzanie to nie wybór, ale konieczność.
Styl komunikacji dopasowany do potrzeb Pokolenia X
Podejście Pokolenia X doskonale zrozumieli twórcy wystawy „Ścieżka generacji w oszczędzaniu”, której częścią są plakaty dedykowane tej generacji.
„Ścieżka generacji w oszczędzaniu” – wystawa Uniwersytetu SWPS i Credit Agricole
Bank Credit Agricole i Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu przygotowały wystawę grafik inspirowanych wynikami badań na temat… kultury oszczędzania Polaków. Prace artystów prezentują zróżnicowane nawyki finansowe poszczególnych pokoleń.
Bank Credit Agricole od lat bada oszczędnościowe postawy Polaków, wspiera edukację finansową i promuje świadome zarządzanie budżetem. Wykorzystuje w tym celu wiele działań, m.in. animuje już ponad 7,5 tys. społeczność #WyzwanieOszczędzanie na profilu Facebook.
– Szukaliśmy nowych, nietypowych sposobów, żeby poruszyć temat oszczędzania. Bardzo ucieszyła nas propozycja Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Idea interpretacji naszych badań* w postaci artystycznych grafik jest świeża, niespotykana. Na pewno zachęci kolejne osoby do refleksji, przyjrzenia się swojemu sposobowi zarządzania pieniędzmi, oszczędzania – mówi Katarzyna Kierzkowska, badaczka z Credit Agricole.
Wystawa „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” to zaproszenie do odkrywania zmieniających się podejść do finansów i zarządzania pieniędzmi na przestrzeni dekad. Ekspozycja przenosi w świat finansowych nawyków Generacji Silver, X, Y i Z, ukazując różnice między tradycyjnym oszczędzaniem a nowoczesnymi metodami zarządzania budżetem. Każda generacja ma swój własny sposób myślenia o pieniądzach – od oszczędności na czarną godzinę, przez dywersyfikację inwestycji, aż po cyfrowe portfele i aplikacje do zarządzania wydatkami. W przestrzeni wystawy historie różnych pokoleń łączą się w jeden narracyjny szlak, który nie daje jednoznacznych odpowiedzi, lecz prowokuje do refleksji i zadania sobie pytania: czym oszczędzanie jest dla mnie?
Autorami i producentami wystawy są Zuzanna Zysiek i Michał Hadzik, doktoranci w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS. Jak podkreślają: „Oszczędzanie nie ma jednej definicji. Nasza wystawa to opowieść o zmianach, jakie zachodziły w podejściu do finansów na przestrzeni pokoleń. To wizualna i narracyjna podróż, która pokazuje, jak bardzo ewoluowało myślenie o pieniądzach – od zachowawczej ostrożności, przez stabilność i planowanie, aż po cyfrową elastyczność i natychmiastowość. Ta wystawa nie daje jednoznacznych odpowiedzi – ale stawia pytania, które warto sobie zadać”.
– Przy tworzeniu plakatów o oszczędzaniu Generacji X kluczowe było uchwycenie ich charakterystycznego podejścia do finansów, łączącego tradycję z nowoczesnością. To pokolenie ceni zarówno sprawdzone, rzetelne rozwiązania, jak i nowe technologie, dlatego przekaz musiał budzić zaufanie, a jednocześnie pokazywać, że oszczędzanie może być wygodne i dostosowane do współczesnych realiów. Zarówno warstwa wizualna, jak i językowa powinna być przejrzysta i estetyczna, utrzymana w profesjonalnym, lecz przystępnym tonie, łącząc nowoczesny styl z klasyczną formą. Generacja X poszukuje równowagi, dlatego przekaz nie mógł być ani zbyt emocjonalny, ani zbyt formalny – powinien motywować do działania w sposób spokojny i wyważony, bez wywierania presji – komentuje współautorka projektu, Zuzanna Zysiek.
Wystawę „Ścieżka generacji w oszczędzaniu” w Galerii Grafiki USWPS we Wrocławiu przy ul. Ostrowskiego 30b będzie można oglądać do 7 maja, od 8:00 do 20:00, również w weekendy. Wstęp wolny.
*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2024 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=2084, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.
Tagi: